О т 5 ч. на 1 март пътните превозни средства над 3,5 тона ще плащат тол такса за ползване на 3115 км пътища в България. От тях 803 км са автомагистрали и 2 312 км – първокласни пътища.
Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили. На територията на област Смолян например няма пътища, за които да се дължи тол такса.
Превозвачи на протест заради тол системата, АПИ коментират
До 1 март превозните средства над 3,5 тона плащаха електронна винетка за цялата републиканска пътна мрежа. От полунощ до 5 ч. на 1 март ще се извършва пренастройване на системите, но това няма да възпрепятства пътуването на тежкотоварните превозни средства и те ще могат да се движат безпроблемно по участъците с тол.
„Към този момент в страната ситуацията е абсолютно спокойна. Интензивен е трафикът на ГКПП „Капитан Андреево” и „Калотина”.
Системата стартира нормално и гладко, както бяха нашите прогнози.
Към този момент вече имаме над 13 500 бордови устройства, които са активни. Те вече отчитат маршрутите и курсовете, които извършва тежкотоварният трафик и автобусите в страната”, това коментира за „Събуди се” по NOVA заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
„По отношение на софтуера всичко е гладко и няма забавяне. Имаме и мобилни екипи, които вече работят за подпомагане на процеса”, добави Нанков.
„Основната тема в разговорите с превозвачите беше, каква да бъде отправната точка с която да стартираме. Обхват и тарифа. Тарифата е най-ниската в Европа. В Сърбия, от ГКПП „Калотина” до унгарската граница е малко над 90 евро. От „Калотина” до „Капитан Андреево” е около 20 евро”, обясни Нанков.
„Ние сме националноотговорни във въвеждането на всяка една политика
и точно това е причината да направим толкова отстъпки. С това което направихме като тарифа и обхват на пътищата, ще дадем шанс на транспортния бранш да докаже своята правота”, каза Нанков.
Той добави, че Северната тангетна в София вече е индексирана и е изключена от обхвата на пътищата изискващи винетка.
Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя.
За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3,5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър. За превозните средства над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50% от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.
Стартът на тол системата се отлага за 27 март
За потребителите на пътната мрежа са осигурени три възможности за таксуване – с маршрутна карта, с бордово устройство или с GPS тракер. Първоначално се очаква камионите и автобусите да използват маршрутна карта и поетапно, до 27 март да се оборудват с бордово устройство или с тракер. А тези, които вече са се снабдили, могат да ги използват още от 1 март.
Маршрутната карта може да се купи по канали, по които се продават и електронни винетки.
Валидността на маршрутната карта е 24 часа от избрания момент за активиране. Заявеният маршрут трябва да се следва стриктно. В случай на инцидент или друго препятствие по пътя, поради което е обявен обходен маршрут, водачът няма да бъде санкциониран, ако премине през него. За всяко друго отклонение от предварително избрания път, трябва да се купи допълнителна маршрутна карта.
Аврамова: Има политически елемент в драмата с винетките
За улеснение на транзитно преминаващите през територията на България шофьори са осигурени 34 допълнителни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминала за самообслужване на граничните контролно-пропускателни пунктове. Това дава възможност за едновременно обслужване на 92 тежкотоварни автомобила.
На основните пунктове са пренасочени служители на Националното тол управление, които владеят езика на съседната държава.
Те ще информират шофьорите за новия начин на таксуване, ще им помагат в купуването на маршрутни карти и ще представят информация за текущите ограничения на пътя, за да могат шофьорите да изберат най-подходящия маршрут. За улеснение, на видно място са поставени пътни карти, които показват постоянните ограничения за движение на превозни средства над 3,5 т и над 12 т. Когато трафикът е интензивен, има готовност да се включи и мобилен пункт за продажба с две работни места, който да се пренасочва при необходимост.
В първите дни от старта на системата, контролът за платени тол такси ще се осъществява на терен чрез 105-те мобилни екипа на Националното тол управление. Инспекторите ще помагат на шофьорите като ги насочват към най-близкото място, от което да се снабдят с маршрутна карта – на пътя това са големите бензиностанции.
Вижте повече във видеото от канала на новините на NOVA във Vbox7.com горе.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!