Ж ълтите павета са културна ценност и трябва да се пазят. Около 6 кв. м от историческите жълти павета са извадени от оригиналните им локации на протеста в сряда.
Това коментира в предаването "Здравей, България" по NOVA зам.-кметът на София Тодор Чобанов.
"Вчера сутрин направихме подробен оглед в цялата зона. Констатирани са много и различни щети, но сред най-значимите такива са именно около 6 кв. м от жълтите павета", допълни той.
6 кв. м. жълти павета са били изкъртени в района на пл. "Независимост" и бул. "Цар Освободител"
Според него жълтите павета най-вероятно са извадени и хвърляни по полицията.
"Жълтите павета са много опасни. Когато се извадят и хвърлят, те могат да причинят наранявания, смърт", добави зам.-кметът на София.
"Надяваме се да не ставаме свидетели на такива действия. Още повече, че тези павета са изключителна културна ценност", добави Чобанов.
Как преминаха протестите вчера в София и Пловдив
"Правим всичко възможно да съхраним оригиналните количества. Това е настилка, която е старинна и изложена на стрес, който създателите й не са предвиждали. Трафикът я поврежда непрекъснато", каза още Чобанов.
Чобанов припомни значението на жълтите павета за историята на София.
През 1906 г. за кмет на София е избран изключителният българин Мартин Тодоров. Той принадлежи към род, дал цяла плеяда бележити личности на България, включително - неговия брат акад. Александър Теодоров-Балан, който е един от основателите на съвременната българска граматична система.
Още през 1906 г. Тодоров предлага калните и криви столични улици да бъдат направени по модерен начин. Провежда се много голям дебат как точно да бъде направено това. Надделява тезата, че най-добрият вариант са именно паважните настилки, разказа Чобанов. По думите му е проведен търг, спечелен от голяма българска компания, която обаче не притежава технологията за производство на новите настилки, а именно керамични павета. Те са произведени и внесени от Будапеща, тъй като в онази епоха България поддържа тесни контакти с Австро-Унгария.
Чобанов показа мостра, която фабриката - наследник на оригиналната фабрика в Будапеща, е изпратила на Столичната община.
За съжаление тези павета са много трудни за изработване. Използва се мергелова скала, която се намира само там - в кариери около Будапеща, и струва скъпо. За съжаление паветата през годините постепенно се разрушават, заради интензивния трафик по тях. В момента имаме на склад от оригиналните павета за не повече от 350 кв. м настилка. При една най-обикновена ситуация с кърпежи около 30 на сто е фирата, т.е. те са тежко повредени, счупени и неизползваеми.
Зам.-кметът Чобанов изтъкна, че жълтите павета в София са сравнявани със златните пътеки от "Вълшебникът от Оз". Те са преживели танкове, бомбардировки и всякакви исторически превратности, посочи Чобанов и още веднъж призова столичани да ги пазят.
Още по темата вижте във видеото по-горе.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!