Въвеждането на новата система за техническите прегледи на автомобили ограничава корупционните практики и свежда до минимум възможностите за фиктивни прегледи и манипулации.
Това каза днес министърът на транспорта Ивайло Московски при представянето на новата система.
Московски допълни, че е променена цялостната философия на проверката и контрола при тази дейност, като всички пунктове за технически прегледи са оборудвани със система за видеонаблюдение и регистрация.
Новата система за прегледи работи от началото на годината и спестява близо 80% от времето, необходимо за регистрирането на един автомобил.
Московски отбеляза, че още при подаването на документите, необходими за прегледа, в системата те се сканират и, ако някои от тях липсва, системата не сработва и документалното обработване не може да започне.
Министърът обясни, че целият 25- минутен преглед се заснема с видеокамера, като в системата остават три-четири снимки, на които е отразено времето на влизане на автомобила и съответно точният час на напускането му на пункта.
Техническото лице е задължено да направи ръчно четвърта снимка с ясно различим регистрационен номер, което дава възможност за последващ контрол.
Инспекторите на "Автомобилна администрация" могат да наблюдават онлайн работата в над 700-те лицензирани пункта за технически прегледи в цялата страна и при нередности да направят незабавна проверка на място.
Всяко от техническите лица с индивидуален печат идентифицира частта на извършената от него проверка, това позволява да носи лична отговорност за действията си, отбеляза транспортният министър.
Въвежда се и ясно разделяне на видовете технически неизправности:
Незначителни – това са неизправности, при които се допуска автомобилът да се движи по пътищата. При липса на неизправности или при констатиране на незначителни неизправности се издават всички необходими документи и се залепя стикер на предното стъкло на автомобила.
Значителни – това са неизправности, при които се допуска автомобилът да се придвижи до място за отстраняване на неизправностите. Срокът за ремонт е 14 дни. На водача се дава само голямото удостоверение, в което са описани констатациите и срока за отстраняване на неизправностите. Не се залепя стикер на предното стъкло и не се дава малкото удостоверение.
Когато водачът отстрани неизправностите трябва да премине отново на технически преглед. Ако премине в същия пункт ще се проверява само дали са отстранени неизправностите, ако реши да премине през друг пункт - ще премине цялостна проверка.
Опасни – при тези неизправности автомобилът няма да се допуска да се движи по пътищата. Той трябва да бъде репатриран до място за ремонт или да се ремонтира на място, ако има такава възможност.
Опасните неизправности са свързани с кормилната уредба, спирачната уредба, течове в горивната и спирачната системи или други неизправности, оказващи влияние на безопасността на автомобила.
Документи, които се издават след техническия преглед са:
стикер, който се залепя на предното стъкло на автомобила
малко удостоверение, което се носи от водача за проверка
голямо удостоверение (нов документ), в което са вписани констатациите от прегледа
протокол за извършения преглед
Въвеждането на информационната система няма да бъде заплащана от пунктовете. До момента документите, издавани след преглед струваха 3.70 лева. С въвеждането на новата система цената на тези документи е 6.60 лева на преглед.
Санкциите за пунктове, които манипулират техническите прегледи ще зависят от тежестта на нарушението.
Ако се докаже, че технически пунктове извършват фиктивни прегледи, ще им се отнема лиценза за работа, посочи министър Московски.
Според директора на "Автомобилна администрация" Валентин Божков за 2011 г. са отнети 14 лиценза на пунктове за технически прегледи. Откакто прегледите се заснемат с камери, няма отнети разрешения, допълни Божков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!