Заместник-министърът на образованието Мариана Банчева и експерти от МОМН обсъждат какво решение трябва да се вземе заради техническа грешка в за външното оценяване по български език и литература (БЕЛ) за седми клас.
Това заяви пред журналисти в УНСС служебният министър на образованието, младежта и науката проф. Николай Милошев.
По думите му грешката в трети въпрос е техническа и няма никакви основания да има наказани в МОМН.
Милошев коментира казуса, след като родители и учители на седмокласници от Варна съобщиха, че според тях третият въпрос в теста по БЕЛ е бил зададен некоректно.
Към този въпрос има и графика за производството на автомобили. Учениците са установили, че посочената в трети въпрос графика показва рязко увеличаване на производството на велосипеди в периода 1999-2000 година, но в твърдението към въпроса се говори за спад.
По думите на министъра проблемът може да бъде решен по два начина.
"Единият вариант е директно да се анулира въпроса и децата да получат по две точки, а другият вариант е да се направят съответните оценки и да се види какъв е процентът на учениците, сгрешили отговора на въпроса.
Ако процентът на тези седмокласници е по-значителен, означава, че децата наистина са били объркани и тогава на всички ще бъде признат този въпрос", заяви министър Милошев.
Той добави, че, ако се окаже, че десет процента от децата са сгрешили, въпросът няма да се смята за объркан.
Междувременно от Министерството на образованието разпространиха съобщение, в което се казва, че третата задача от теста проверява лексикалната култура на учениците.
Тя е насочена към уменията им за избор на дума (от посочени четири възможности за отговор), смислово свързана с друга дума от основното изречение, а образуваното словосъчетание следва да отразява определен сегмент от графиката.
Тази задача, както и останалите, свързани с обработването на информация от двата източника, нямат за цел работа с графичните изображения, както например по математика и/или по някои от природните науки, обясняват още от ведомството.
Разчитането на информацията се случва с "невъоръжено" око, т.е. без употребата на измервателни уреди.
Наречието "рязко" отговаря на знаковото изображение на тази част от графиката, която е свързана с поставената задача. В конкретния случай думата "рязко" се свързва точно с думата "спад".
При обработването на графиката в съответния изпитен формат вероятно се е получило изместване, което по същество няма сериозно отношение към верния отговор, смятат от образователното министерство.
Дори да приемем, че в условието на задачата следва да бъде употребена думата "се увеличава", отново единствената възможност от посочените четири отговора ще е отговор Б) – "рязко", казват още от там.
В момента се извършва проверка на писмените работи на седмокласниците. След приключване на оценяването ще бъдат направени анализи на резултатите и всички решения на Министерството на образованието, младежта и науката ще бъдат взети така, че да не се ощетяват учениците, уверяват от МОМН.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!