Инцидентът с лекия двуместен самолет над Приморско
тази седмица изостри вниманието на обществото към този вид
въздухоплавателни средства и услугите, които те предлагат.
Основната версия за случилото се остава пилотска
грешка, заяви директорът на специализираното звено за
разследване на авиационни събития към транспортното министерство
Атанас Костов.
При фаталния четвърти полет пилотът изпълнява
фигури от простия и елементи от сложния пилотаж. Самолетът обаче
не е пригоден за такъв пилотаж и най-вероятно това е основната причина за трагедията, смята специалистът.
В отговор на въпрос на БТА колко са
регистрираните самолети от Главна дирекция "Гражданска
въздухоплавателна администрация" (ГВА) и колко имат лиценз за полети с
цел туризъм, реклама, обучение на пилоти, от ГВА уточниха, че
регистрираните въздухоплавателни средства са общо 225.
Това включва 201 самолета, 21 хеликоптера и три мото делтапланера. От
получилите регистрация хеликоптери три са за развлечения, пет за
реклама и четири за обучение.
Броят на самолетите с развлекателна цел пък са шест,
за реклама - пет, и за обучение - 12.
Всички летателни апарати са предназначени
за гражданска авиация
Целта, за която ще се използва един самолет, се
заявява от собственика и ако тази дейност е търговска, като
превоз на пътници, обучение, рекламна дейност, авиохимическа
дейност и др., е необходимо той да да бъде вписан в оператор със
съответния лиценз за тази дейност, обясниха от ГВА.
На въпрос къде се обучават пилотите, какви са
изискванията, които те покриват, за да имат разрешение за
управление на малки самолети, от дирекцията заявиха, че това
става само в одобрени учебни организации, които отговорят на
европейските изискванията съгласно JAR-FCL 1 и JAR-FCL 2 за
лицензиране на летателните екипажи.
Всички кандидати за пилоти
преминават теоретичен курс и летателно обучение в одобрена от
ГВА организация за обучение и теоретични изпити пред самата
администрация.
Обемът на обучението зависи от желанието -
съответно за любител или за професионален пилот, като след
базов курс се преминава и курс за съответния тип
въздухоплавателно средство.
Експертите на ГВА
категорично отхвърлят възможността с лиценз за
любител да се извършват търговски полети. Наемат се само професионални пилоти от авиационни оператори, категорични са
те.
Въздухоплавателни средства могат да кацат и
излитат на всички сертифицирани летища и летателни площадки, без
значение предназначението на полета, уточниха още от ГВА.
Ограничение има само за летателните площадки, на които могат да
кацат и излитат големите самолети с максимална излетна маса до 5700 кг или 19 седалки пътниковместимост.
От
ГВА уверяват, че като член на ЕС България
напълно е приела и изпълнява съответните регламенти в областта
на авиацията и всички учебни центрове предлагат обучение по
програми, които отговорят на европейските стандарти.
Що се отнася до това мит ли са талантът
и
високият професионализъм на българските пилоти, които летят в
десетки авиокомпании по света, от ГВА са
категорични:
"Не, не са мит. Българските пилоти, подготвени във
ВНВВУ "Г. Бенковски", работят в цял свят и са инструктори и
водещи инженери в престижни авиокомпании - от Канада до Сингапур
и Австралия.
Пилоти и инженеро-технически състав, завършили
други учебни заведения, имат време да се учат и доказват
тепърва".
Макар в българския авиопарк да преобладават
самолети като "Боинг" и "Еърбъс", все още присъстват и представители
на по-старите руски машини Ту-154.
От ГВА обаче увериха, че те
работят в режим на технически контрол от заводите
производители. На определен период от време се прави пълен
технически преглед от производителя, след което му се издава
документ, удостоверяващ допускането до летателна експлоатация.
Въз основа на този документ, както и след прецизен физически
преглед от инспектори на "Летателна годност" в ГВА, се издава
документ за летателна годност.
Експерти: Талантът на българските пилоти не е мит
Инцидентът с лекия самолет над Приморско изостри вниманието на обществото към този вид въздухоплавателни средства и услугите, които предлагат
27 август 2011, 12:33
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!