А нгажиране на час за операционна зала срещу 892 лв., медицински изделия на стойност 1080 лв. (при доставна цена от 94 лв.), мерене на кръвно – 7 лв., както и цени от 300 лв. за самостоятелна стая са част от абсурдните такси, които болници у нас събират от пациентите си.
Д-р Мими Виткова от Асоциацията на дружествата за доброволно здравно осигуряване обясни в „Здравей, България” по NOVA: „Ние покриваме това, което е регламентирано в закона.
Българките са принудени да плащат хиляди за раждане
Лечебни заведения, които ползват обществен ресурс, имат право да взимат допълнителни плащания за три неща – избор на лекар и екип, самостоятелна стая и избор на индивидуален сестрински пост”.
„Има цени на стая по 300 лв., каквито няма и в 5-звездните хотели в България. Това ни пречи да работим. Когато дойде при нас човек с претенция за такива суми, ние му казваме, че е незаконно и той не вярва, смята че ние бягаме от плащанията. Ситуацията, в която сме поставени, е или да спазваме закона и да губим клиенти, или да го нарушаваме. Нашата теза е, че обществените средства за здравеопазване са недостатъчни, след като по официална статистика болният доплаща по 50% за здравеопазване”, смята Виткова.
Жена почина в болница, не можела да доплати за клапа
Тя разказва, че са
получавали фактура за медицински изделия на стойност 1080 лв., а когато проверили цената от вносителя, тя била 94 лв.
Проблем според нея се оказва, че фирмата, която продава въпросните принадлежности на болницата, е собственост на хората, които притежават и самата болница.
Така печалбата не се калкулира в лечебното заведение, а във фирмата, която продава консумативите. Контролните органи обаче не проверявали подобни дейности. „Касата заявява, че тя контролира само парите, които е заплатила. „Медицински надзор” забранява да изискаме проверки заради личните данни на пациента”, обясни Виткова.
Пациенти плащат петорна цена за изследвания в УМБАЛ Стара Загора
„В договора ясно е разписано какво можем да покрием ние. Има клауза, че не покриваме незаконно взети пари. Искаме да е ясно какво включва пакетът и за какво плащаме. Това е нормативен и организационен хаос. Липса на държава. Това ни пречи да работим и губим клиенти”, категорична е Мими Виткова.
Друг приом е да се дава декларация на пациента, с която той се отказва от приемане по клинична пътека и бива третиран като частен пациент.
Целия разговор чуйте във видеото горе.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!