С ериозната крачка до края на годината са преместването ни в нова сграда и пълно технологично обновление, заяви главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп Стефана Здравкова пред Паола Хюсеин за в. „24 часа“.
Досегашният ви професионален опит е свързан предимно с управлението и разработването на бизнеса на технологични компании. Колко важна част ще е дигиталният бизнес на компанията в концепцията ви за управление? В тази светлина как ще се променя телевизията?
Стефана Здравкова: Дигиталната трансформация е навсякъде и отваря нови възможности за всеки един бизнес. Особено, когато говорим за телевизия. Тя е бъдещето за дигиталния свят. Затова предстои да развием нови (digital first) продукти в самата телевизия и да издигнем нивото на дигиталното представяне до телевизионните стандарти. Логиката обикновено е обратна - първо телевизия, а след това дигитални медии. Но днес и телевизията, и дигиталната среда сe променят. Различни са навиците за тяхната консумация, различни са технологиите, както и иновациите, които са на разположение. Затова нашата рецепта е повече и по-качествено съдържание, повече и по-разнообразни канали и формати, повече и по-голям достъп. По всяко време и на всички платформи. Не деля активите на компанията. Всички те са важни - телевизия, дигитални продукти, печатни издания, радиостанции. Взети заедно, създават нови перспективи на пазара. При нас 1+1 със сигурност прави повече от 2. Да сме в една 360-градусова екосистема е началото на реална синергия, която ни прави още по-добри. Подобна гледна точка оборва обичайната логика и дава шанс бъдещето да бъде по-голямо.
Визионерски погледнато към бъдещето, идва ли краят на телевизията заради интернет?
Стефана Здравкова: Дигитализацията влияе върху традиционните медии, но не отменя нито съществуването им, нито тяхната сила. Често успоредно се развиват. Какво имам предвид? Телевизията остава най-силната медия в България и доверието към нея е голямо. Това най-ясно личи при кризи, каквито сега са пандемията и войната в Украйна. В същото време Нет Инфо успя да запази ръста на аудиторията си, която дойде през 2019 година именно с пандемията и вече устойчиво застана до нива над 80% от общия брой на интернет потребителите в България. Има проекти, към които интересът се ражда първо в онлайн пространството, но след това аудиторията се пренася към телевизията.
Вашият въпрос обаче ми припомни и още една интересна дискусия назад във времето. Тогава бях мениджър „Печатни системи“ в XEROX за България. Започваше дигитализацията, появиха се електронните книги. Опасението беше, че скоро всичко ще е дигитално. Но наш клиент от Швейцария сподели, че хартията няма да изчезне, заради трите „B“ - Bedroom, Bathroom, Beach (от англ. спалня, баня, плаж). Оттогава минаха 20 години, хартията още съществува. Само начинът на потребление се промени.
Какви ще са приоритетите ви? Ще разчитате ли предимно на българско съдържание в програмата на Нова тв? Вече съобщихте за поредния голям проект – сериала „С река на сърцето“.
Стефана Здравкова: Радвам се, че споменавате за новия сериал „С река на сърцето“. Това е проект с много висок продукционен стандарт и заявка за надграждане на постигнатото. Със сигурност филмопроизводството е един от стратегическите ни приоритети. „NOVA подкрепя българските филми“ не е етикет, а реален ангажимент към всички български кино творци. NOVA винаги е залагала на българско съдържание и това ще продължи да е така. Другият ни приоритет е качествената журналистика, която ще разширим, включително с нови предавания, когато стартира специализираният новинарски канал, в партньорство със Си Ен Ен. Нова Броудкастинг Груп е домът и на големия спорт. В нашите телевизионни канали предлагаме ексклузивни събития, каквито са европейското и световното първенство по футбол, както и премиум съдържание в много видове спорт - футбол, автомобилни спортове, волейбол, баскетбол, бокс, тенис, голф и др. Въпреки че цените на спортните права непрекъснато нарастват, запазваме тези инвестиции. Относно Нет Инфо, една от най-важните стратегии е свързана с т. нар. сайтове, ориентирани към определени намерения за покупка. Такива например са тези за нови автомобили, кулинария, бременност и майчинство, домашни любимци и др. След като се направи анализ на поведението на посетителите, може да се вземе прецизно решение за рекламата, която би била интересна за тях.
Каква ще е тв програмата наесен – ще има ли нови предавания?
Стефана Здравкова: Есенната програмна схема ще бъде още по-богата и разнообразна. Ще предложим нови за България заглавия и още повече забавление. Подписахме договори за три нови развлекателни предавания по лицензни формати, които скоро ще обявим. Ще отведем зрителите и на много красиви места. Както знаете, новият сериал „С река на сърцето“ се снима по поречието на река Дунав около Видин, където пейзажите са удивителни. Следващата седмица започва работата на терен и по четвъртия сезон на „Игри на волята“. Те отново ще покажат впечатляващи места по Южното Черноморие, повече битки и атрактивни участници. В програмния съвет на Нова Броудкастинг Груп са едни от най-добрите професионалисти в България с над 20-годишен опит в развитието на телевизионни програми. Те следят световния пазар и го проучват внимателно, така че да предложат на българската аудитория най-новото и впечатляващо съдържание. Да не забравяме, че в края на ноември започва Световното първенство по футбол, което ще излъчим съвместно с БНТ. То ще бъде уникално в много отношения и за първи път ще се проведе в Катар.
Новините и актуалните предавания са гръбнакът на всяка политематична телевизия. Как ще гарантирате свободата на журналистите и как ще я пазите, включително и от външен натиск?
Стефана Здравкова: Всеки, който държи на добрата журналистика, знае, че нюзрумът е запазена територия на журналистите. Те задават стандарта и с авторитета си го пазят в новините и актуалните предавания. Във време на засилваща се дезинформация, тяхната роля и независимост са критично важни. Освен информация, те са тези, които осигуряват нужния контекст на събитията и повече експертни мнения по важните теми. Яснотата по този въпрос е моята гаранция към тях. А относно външния натиск, гарант е принадлежността ни към семейството на Юнайтед Медия, в което действат ясни правила, включително и независимият редакторски борд от утвърдени медийни експерти. Сред тях e и бившият директор на BBC World Service Питър Хорокс.
Ще продължи ли да се разраства "Нова Броудкастинг груп" и накъде?
Стефана Здравкова: Иновативността е в ДНК-то на Нова Броудкастинг Груп. Сериозната крачка, която ни предстои да направим до края на годината, е преместването ни в нова сграда и пълно технологично обновление. Мащабът и възможностите на новия студиен комплекс е несравним за българския телевизионен пазар. Ще продължим да развиваме телевизионните и радио програмите, да търсим ново съдържание и да предлагаме персонализирано преживяване на потребителите в онлайн пространството.
Цялото интервю със Стефана Здравкова може да прочетете тук.
Фотография: NOVA/ Красена Ангелова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!