С истемата за управление на трафика на Столичната община (СО) е "пробита", тя може да бъде използвана за рекет, проследяване и запис, заяви на брифинг в Столичната община Борис Бонев, председател на групата на "Продължаваме промяната-Демократична България" ("Спаси София") в Столичния общински съвет (СОС).
Той представи доклад, изготвен от дирекцията "Дигитализация, иновации инвестиции" в СО, според който в системата за управление на трафика могат да бъдат инсталирани софтуери за разпознаване и проследяване.
"Само с натискането на едно бутонче, може да бъде контролиран трафикът в София, този одит го доказва", заяви Борис Бонев.
Заради по-високите тол такси: Транспортният бранш заплаши с протести
Той обясни, че системата за управление на трафика е ключова, защото контролира стотици светофари в града, наблюдава камерите с много висока резолюция.
"По отношение на националната сигурност тази система знае, следи и дава приоритетност на всички автомобили на Националната служба за охрана. Това са автомобилите, които возят държавните мъже и жени – президент, премиер, председател на Народното събрание, както и автомобилите, които водят правителствени делегации", поясни Бонев.
Той цитира откъси от доклад, иницииран от заместник-кмета по транспорта Илиян Павлов, в който се идентифицират пропуски в сигурността и неправилни конфигурации в мрежата. В доклада е записано ,че "дирекцията е изправена пред значителен риск от уязвимости и външни заплахи. В момента е невъзможно да се наблюдават, откриват или да се реагира на злонамерени дейности. Липсата на подходящи практики за управление на потребителите допълнително усложнява проблема. Не съществува структуриран подход за създаване, управление или одит на потребителите в цялата мрежа и система".
Бонев каза, че използвайки т. нар. каскадни VPN мрежи може един потребител да е на компютъра в Центъра за управление на трафика, да е на компютъра си, но чрез VPN неограничен брой други хора, независимо от мястото, могат също да влизат в тази система и да я манипулират.
"Няма система, която да проследи кой, къде и кога е правил нещо в тази система. Няма синхронизиране на времето при работата на системите", подчерта Бонев.
"Повече от две години не са правени обновявания на системата, подчерта общинският съветник. Като се имат предвид тези слабости, дирекцията е силно изложен на вътрешни рискове, при които злонамерени лица със законен достъп могат да извлекат чувствителна информация без да бъдат разкрити", посочи Борис Бонев.
Той допусна, че вече може да има инсталирани софтуери за лицево разпознаване на хора и автомобили.
"Когато това се прави с нерегламентирани действия, без начин да се проследи кой, кога и как го прави, е ясно какви биха били причините някой да се възползва от тези уязвимости - за рекет, изнудване и заплахи. Системата е "пробита", а намесата не може да бъде идентифицирана", заяви Бонев.
Той изтъкна, че това е въпрос на национална сигурност и става въпрос за изключителна уязвимост на Столичната община.
"Начело на цялата тази структура стои Димитър Петров, началникът на дирекцията по "Управление и анализ на трафика" на СО. Този вечен директор на дирекцията, който дори Васил Терзиев отказва да смени и уволни, след всичките три доклада от страна на Илиян Павлов с аргументи, че не справя като директор", каза Борис Бонев.