М исията на Николай и Виктор от фондация „Активна историческа карта” е да осъвременят образованието по история и география на българските деца и младежи, за да развият любопитството и интереса им към историческото и географското познание. Фондацията предоставя образователно съдържание, което отговаря на съвременното технологично развитие и нуждите на децата и младежите.
Ето какво сподели Николай Дунев за Vesti.bg:
- Как се зароди идеята да помогнете на децата точно в този аспект?
- Тъй като съм любител на историята, географията и старите карти, един ден открих, че няма нищо съвременно, което да показва промените в границите на България. Впоследствие, като баща на две деца осъзнах, че дигитализацията изобщо не е достигнала историята и географията и това съвсем пряко влияе на образованието и мотивацията на учениците, за които новите технологии не са нови, а част от ежедневието.
- Трябва ли нещо, и ако да какво, да се промени в обществото ни, за да подпомогне то вашата инициатива?
- В обществото не. До него вече са достигнали и значително са проникнали новите технологии. Просто ние трябва да създадем нужното количество съдържание, което обществото да ползва чрез новите технологии. Да обхванем повече исторически и географски теми, които да са от полза на обществото и потребителя.
- Срещате ли разбиране и помощ от страна на родителите и до колко важно е участието на семейството за вашата инициатива?
- Предполагам всеки родител се интересува какво гледат децата му в интернет и упражнява някакъв контрол върху това. От тази гледна точка, смятаме, че родителите дори първи се запознават с това, което ние правим и е важно какво мислят за картите ни. Смятам, че създаденото е интересно дори и за самите тях и не биха има ли против техните деца да го ползват. Поддържаме контакти и с групи от учители от страната, като не малка част от тях са родители и съответно те са първите, даващи ни обратна връзка, разбиране и съвети.
Работим и по това да фрагментираме определени карти според възрастовите категории на потребителите, защото по един начин следва да бъде поднесена една и съща тема за четвъртокласник, по друг за единадесетокласник.
- Как и с какво биха могли да помогнат различните институции за по-добра реализация на вашата инициатива?
- Това, което ние правим би следвало да го правят институциите, ако между тях имаше по-добра координация, взаимодействие, гъвкавост и бързина при вземането на решения. Но тъй като вече ние го правим, от тях очакваме и в интерес на истината до голяма степен получаваме е интелектуален и финансов ресурс, и разпространение на създаденото. Огромно съдействие, често пъти абсолютно безвъзмездно получаваме от отделни представители на академичната общност, бизнеса, учителското съсловие, за което публично им благодаря!
- Какви трудности срещате заради пандемията от COVID-19?
- Предимно от финансово естество, като причината за това е по-бавната работа на институциите и организациите. Усещаме и всеобщо забавяне на темпото на обществото при вземане на решения, предприемане на действие, което донякъде ни влияе задържащо.
- Можете ли да адаптирате вашата инициатива за условията на социална изолация заради пандемията от COVID-19?
- В това отношение нашата инициатива няма нужда от адаптация. Цифровите ни карти се ползват онлайн, тоест отвсякъде и по всяко време. Всеки разполага с необходимото устройство, за да ги ползва и по време на пандемията без ограничения.
- Коя е най-голямата ви цел, свързана с тази инициатива, която мечтаете да видите реализирана?
- Първото, което искаме да реализираме е да обхванем всички аспекти на българската история и география. Междувременно, работим и по теми, касаещи световната история и география, така че следваща голяма цел е земното кълбо, на което ще можете да връщате времето назад с векове и да виждате промените в политическите граници, къде са се водили войните, как се е развивала инфраструктурата, демографски данни, разпространението на религиите по света и всякаква друга информация, която има пространствени и времеви измерения. Имаме работа за години напред!
Можете да гласувате за финалистите на ПРОМЯНАТА на www.nova.bg/promyanata
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за осма поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 200 000 деца и младежи от цялата страна, а Нова Броудкастинг Груп инвестира над 190 000 лв. в инициативата всяка година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!