Б ългария е на първо място по смърт на пътя в Европейския съюз. Една от доказаните системи за превенция на опасното шофиране е „бонус-малус”. При нея цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” се определя от размера на щетите и това колко нарушения прави един водач - колкото повече, толкова по-скъпа полица, съобщава NOVA.
Махат завоите от български пътища
Евростат: България е с най-смъртоносните пътища
Шефът на АПИ: Хубавият път е опасен път
До края на годината системата трябва да заработи и у нас като се обединят данните на КАТ, Гаранционния фонд и застрахователите и по този начин ще се определи рисковия профил на всеки един шофьор.
По пътищата на Европейския съюз миналата година са загубили живота си 25 500 души. По брой загинали на човек от населението България е с най-много жертви - 99 на 1 милион души. За сравнение в Швеция този показател е 3 пъти по-нисък - 27.
Идеята е системата „бонус-малус” да дисциплинира шофьорите с изключително високи премии. Застрахователи изчисляват, че при средна цена от 170-200 лева сега – завишението може да е от 20 до 500% - т.е. до 1000 лева.
В ЕС всяко нарушение зад волана тласка цената на „Гражданската отговорност” нагоре. А добрите шофьори получават бонус.
У нас цената на застраховката основно зависи от кубатурата на двигателя и в кой град е регистриран автомобилът.
Опасните шофьори струват по-скъпо на застрахователите, тъй като всяка щета е нов разход. От няколко години компаниите сами определят колко по-скъпа да е полицата за рисковите водачи. Но неуспешно. Защото често, когато някой предизвика инцидент на пътя, започват измами.
Ето защо, за да няма разминавания - данните на застрахователите, КАТ и Гаранционния фонд ще бъдат свързани. В обща система, която ще мери риска на шофьорите. От данните, които идват за нарушения и актове, застрахователите ще определят цената за всеки шофьор поотделно.
Така според броя на нарушенията опасните на пътя ще плащат в пъти по-скъпо от добрите шофьори.
Крайната цел е по-скъпата „Гражданска отговорност” да дисциплинира нарушителите. И така инцидентите да намалеят.
След въвеждането на системата например във Франция катастрофите са намалели с 20%. Там има интересно правило - жените плащат по-ниски застраховки от мъжете, тъй като са по-внимателни на пътя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!