Р исунка с подпис на Сирак Скитник се оказа копие на корицата на изданието "Кама Сутра" ( "Пенгуин Класикс”), създадена от френската художничка Малика Фавр.
Това се случва в столичната галерия "Структура”.
От галерията обявиха, че изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива" представя почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството между двете световни войни. Те са събирани през последните пет години от колекционера Николай Неделчев.
Познавачи и изкуствоведи обаче твърдят, че голяма част от платната не са автентични. Една от картините, например, за която се твърди, че е подписана от Сирак Скитник, се оказва илюстрация към издание на книгата "Кама Сутра" от 2012 г.
Този скандал стигна и до Великобритания. Вестник "Метро" публикува материал, в който цитира художничката Фавре, че това е "абсолютно луда ситуация", в която си мислиш, че това просто не е възможно. Фавре допълва, че доколкото знае, копия на творби на още двама художници са представени под други имена на същата изложба, предава БНР.
Surreal situation in Sofia, Bulgaria where this copy of my Kama Sutra sketch from 2012 emerged as part of an exhibition titled “Modernism and Avant-Garde” and being attributed to famous Bulgarian painter Sirak Skitnik 1883-1943. Next level of plagiarism. pic.twitter.com/sCNliOSXU8
— malika favre (@malikafavre) 15 юни 2019 г.
Притежателят на картините и екипът на галерията обявиха, че са жертва на измама от страна на недобросъвестни продавачи, но и ще сезират прокуратурата.
Коментар на експерти
"Нямам отговор какво точно се е случило. Аз имам въпроси, на които към момента няма отговор. Първият от тях е какъв е произходът на тези работи, откъде идват и то в такова количество. На този въпрос отговор досега няма. Не е ясно и как и защо специалисти в тази област са се предоверили”.
Това коментира изкуствоведът доц. Ружа Маринска в ефира на "Здравей, България" по NOVA.
"Да попаднат 100 картини и те да бъдат изведени като претенция за пренаписване на българското изобразително изкуство през първата половина на 20-ти век, е наистина нещо, което взривява публиката”, коментира председателят на Съюза на колекционерите в България проф. Валери Стефанов.
Според него провалите са няколко.
"Когато отиваш да купуваш произведение на изкуството, е нормално или да притежаваш компетентност или да се позовеш на компетентни хора. Вторият провал е, че когато подготвяш мащабна изложба също трябва да се позовеш на експерти. Третият провал е че я представяш пред публика, която би трябвало да е следваща по въпросите на изкуството”, коментира още Стефанов.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!