Ш ведските власти освободиха плаващия под флага на Малта български кораб "Вежен", който беше заподозрян, че на 26 януари е повредил подводен фиброоптичен кабел между Латвия и Швеция, предаде Reuters.
"Разследването ясно показва, че това не е било случай на саботаж", казат от шведската прокуратура.
Sweden rules out sabotage in Baltic Sea cable damage case https://t.co/ZktaKxilMK pic.twitter.com/XT5vtGLAIi
— Reuters World (@ReutersWorld) February 3, 2025
Компанията собственик на кораба "Вежен" е подала иск в съда в Швеция за неговото незабавно освобождаване. Сред мотивите, които се посочват в документа, разследването не е от компетенциите на шведската страна, а собственикът търпи големи загуби от задържането на плавателния съд.
"Разследването на скъсването на кабел между Швеция и Латвия в Балтийско море изясни, че не става въпрос за груб саботаж. Поради това беше взето решение да се отмени конфискацията на кораба, за който се предполага, че е участвал в прекъсването на кабела", се посочва още в него.
"Разследването вече ясно показва, че не става въпрос за саботаж. Установено е, че за скъсването на кабела са допринесли комбинация от метеорологични условия и недостатъци в оборудването и моряшките умения. Разследването е систематично и задълбочено, за да се изясни инцидентът", отбелязва старши прокурор Матс Люнгквист от отдела за национална сигурност.
Миналата неделя българският кораб "Вежен" беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. В зоната, през която е преминал плавателният съд в нощта срещу неделя е бил повреден оптичен кабел.
Веднага започна е разследване по случая. А основната му цел - да се проучат подозренията за престъпления, които може да са били насочени срещу шведските интереси.
"След проведените разпити, изземвания, които бяха направени и анализирани, и извършените огледи на местопрестъплението можем да кажем със сигурност, че не става въпрос за саботаж. В същото време успяхме да установим, че именно конфискуваният кораб е причинил скъсването на кабела", добавя шведският прокурор Матс Люнгквист.
"Имаме много добро сътрудничество с няколко шведски органа. Бих искал да подчертая по-специално бреговата охрана и полицейските власти, както и въоръжените сили. Без доброто сътрудничество разследването нямаше да може да достигне до етапа на разследване, до който сме стигнали сега", добавя той.
"Няма доказателства българският кораб „Вежен” да е извършил саботаж или друг злонамерен акт за прекъсване на подводни кабели. Това заключение се потвърждава и от разследващи органи в Швеция", коментира изпълнителният директор на "Български морски флот" капитан Александър Калчев на брифинг в понеделник следобед.
Разследването продължава, за да се установи дали има други престъпления, за които може да се подозира, че са свързани с прекъсването на кабела.
Преди няколко дни шведската прокуратура заяви, че е започнала предварително разследване "по подозрение в саботаж" при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд. Шведската брегова охрана е потвърдила пред в. "Експресен", че е на място в близост до плавателния съд, който вестникът идентифицира като плаващия под малтийски флаг кораб "Вежен", закотвен близо до пристанището на Карлскруна.
Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че корабът е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице. По думите му България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава. Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар, посочи Караджов. Той съобщи, че корабът е отплавал на 24 януари от пристанище в Руската федерация за Уругвай и Аржентина с товар сяра в насипно състояние.
Вицепремиерът информира, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на плавателния съд за евентуални повреди. Боцманът докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба, посочи Караджов. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си, добави министърът.
"Възможно е корабът "Вежен" да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж", каза пред медиите във Варна и изпълнителният директор на параходство "Български морски флот" кап. Александър Калчев. Повод за изказването му беше информацията от шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.
Това е поредна такава повреда през последните месеци, припомня ДПА. Редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.
Подводните тръби и кабели допринасят за захранването на икономиките, за отоплението на домакинствата и свързват милиарди хора. Повече от 1,3 милиона километра фиброоптични кабели - повече от достатъчно, за да стигнат до Луната и да се върнат обратно, опасват океаните и моретата по света, отбелязва организацията "ТелеДжиографи", която се занимава с проследяването и картографирането на жизненоважните комуникационни мрежи. Кабелите обикновено са с дебелината на градински маркуч. Деветдесет и седем процента от комуникациите в света, включително финансови трансакции за трилиони долари, обаче преминават през тях всеки ден.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!