Д обре е да се мисли за още 8 самолета Ф-16, но само да се мисли. Това заяви пред БГНЕС о.з бригаден генерал Стефан Петров, който е председател на Българската авиационна асоциация.
В днешния ден, 16 октомври, на който отбелязваме Празника на авиацията и Военновъздушните сили в България, ген. Петров обясни какво е състоянието на ВВС и защо процесът на придобиване на нови изтребители е далеч по-сложен, отколкото си мислят повечето хора. Генералът от запаса е бил командир на 24-а авиобаза.
Борисов: Придобиването на F-16 показва желание за необратима модернизация
Той посочва, че подписаният договор за придобиване на нов многоцелеви изтребител от САЩ е лъч надежда.
„Като цяло обаче, състоянието на бойната ни авиация си остава доста тежко, предвид неосигуреността с авиационна техника, ресурс, възможности за повишаване на бойна подготовка и т. н. – с една дума, всички стари проблеми съществуват. Всичко, което в днешно време се говори е за в бъдеще”, заяви ген. Петров.
13 наши летци ще отидат на обучение в САЩ
Председателят на Българската авиационна асоциация смята, че перспективата скоро да се решат проблемите на ВВС не са ясни и категорични.
„И на обществото е ясно, че техниката, с която разполагат нашите ВВС в момента, с малки изключения, е вече морално остаряла. А тя е определяща, тя е аргументът, всичко останало е нейна функция. От тук насетне за успешното развитие и утвърждаване на ВВС пътищата са няколко в зависимост от това, което може да си позволи финансово държавата. Единият е тотално подменяне на техниката с нова, съвременна, което не бих казал, че е възможно да бъде осигурено на този етап, имайки предвид икономическото състояние на страната. Вторият е поддържане на съществуваща техника с известна степен на модернизация, така че да придобие определени способности – не както нова техника, но все пак е някакво решение. Третият вариант е комбинация от двете. Там, където е възможно да се придобие нова техника, а там където е възможно и има достатъчен ресурс сегашната техника да бъде поддържана и леко модернизирана, така че да повиши бойните способности – това е един компромисен вариант”.
О.з. ген. Петров подчерта, че и трите начина за подобряване на състоянието на ВВС изискват средства и най-важното - време.
„Тук не бива да се пренебрегва и другият фактор, че не е само въпросът на придобиване на техника или пък ремонт и модернизиране на старата, тук въпросът опира и до подготовката и на кадрите – летателен, инженерно-технически, обслужващ състав. Това е процес, който също отнема много време и той не е толкова лек, особено ако се преминава от руска към западна техника”.
„Въпросът не е само да се придобият самолетите, има много съпътстващи фактори, с които трябва да се справят, за да може самолетът да бъде напълно оперативно съвместим и подготвен за оперативна дейност. Тук става въпрос за инфраструктура, за подготовка на състава, за адаптиране на програми за обучение, да се реши въпросът кой и как ще обучава следващите летци. Представете си, че по едно и също време пристигнат всичките самолети и тогава как се готви личният състав. Чух коментар, че може да поканим инструктори от чужбина. Това не е решение. Да можем, но всичко това изисква време и последователност. Не може да дойде инструкторът днес, утре да се качи на самолета и след два месеца пилотът е готов, няма такава постановка. Това е дълъг, продължителен процес, методика на обучение, изисквания има към летателния състав, който ще се обучава и във финансово изражение няма да бъде лесно”.
Ген. Петров изтъкна, че въпросът всеки етап от процеса за приемане и преминаване към нова авиационна техника, трябва да се обмисли много внимателно.
„Да се вземат предвид всички обстоятелства и фактори, които могат да окажат негативно влияние върху този процес. Защото да се придобие накуп, изведнъж всичко тук, без да сме решили останалите проблеми - това означава тези самолети да стоят на земята, докато им изтече гаранционният срок и започнат проблемите с техническата поддръжка. Да се получи негативният пример с чисто новите хеликоптери „Кугър” в Крумово”.
О.з. генералът сподели личния си опит, тъй като e преминал курса на обучение във Франция за вертолетите „Кугър”.
„Бях командир на базата в Крумово, когато се приучвахме на нови хеликоптери и видях къде е основният проблем. Той не е в самото пилотиране, а работата с цялото това оборудване в кабината, което е много съвременно, съвършено ново, различно от всичко, което сме свикнали до момента. Именно там се появиха най-големите проблеми”.
О.з. ген. Петров към момента не вижда в кой род войски в системата на ВВС има достатъчно изправна техника.
„Всички са изправени преди едни и същи проблеми. Дори и новата техника, която в Крумово беше доставена между 2006 и 2010 година, за съжаление, голяма част стои на земята, поради нерешени проблеми и въпроси с поддръжката ѝ в целия процес на жизнения цикъл”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!