О т началото на април в България се тества нова система за контрол на скоростта по пътищата – засичане на средна скорост. Тестовете ще продължат до 1 юни, като целта на Националното тол управление е системата да влезе в действие с началото на летния сезон.
Какво точно означава това? Как работи? Колко ще е глобата? И как разберем къде има такива участъци? Ето всичко, което трябва да знаете – просто, ясно и разбираемо.
Още 294 камери ще засичат скоростта по пътищата в България. Ако досега основно се страхувахме от камерите с радар, които снимат при моментно превишаване на скоростта, сега влизаме в нова ера на по-интелигентен, постоянен и „справедлив“ контрол.
❓ Какво е „средна скорост“?
Засичането на средна скорост означава, че системата измерва колко време ви е отнело да преминете определен участък от пътя – например 5 или 10 км. После тази система изчислява с каква средна скорост сте се движили. Ако тази скорост е по-висока от позволената за този участък, ви очаква глоба.
📸 Как работи системата?
На практика системата използва двойка камери – една в началото и една в края на даден участък. Те:
- Засичат точния час, в който колата преминава пред тях.
- Заснемат регистрационния номер на автомобила.
- Изчисляват времето, за което сте изминали разстоянието между двете камери.
- Смятат средната скорост и я сравняват с ограничението.
Пример:
Ако ограничението е 90 км/ч, а сте изминали 10 км за по-малко от 6 минути и 40 секунди (това е времето, необходимо при точно 90 км/ч), значи сте превишили скоростта.
🚨 Какво ще стане, ако сте карали по-бързо?
Системата автоматично изпраща информацията към интерфейс, свързан с МВР. Оттам:
Ще получите електронен фиш, както при обичайно превишение на скорост.
Известията ще се получават по познатите канали – SMS, имейл или в платформи като eGov и мобилни приложения.
Важно: Все още няма издадени глоби, защото системата е в тестов режим. Очаква се официалният старт на реалния контрол по-късно през 2025 г.
💰 Какви ще са глобите?
Глобите няма да се различават от тези при стандартно засичане на скорост:
- За превишаване с 10 км/ч. – с глоба 20 лв.;
- За превишаване от 11 до 20 км/ч. – с глоба 50 лв.;
- За превишаване от 21 до 30 км/ч. – с глоба 100 лв.;
- За превишаване от 31 до 40 км/ч. – с глоба 400 лв.;
- За превишаване над 40 км/ч. – с глоба 600 лв.;
- За превишаване над 50 км/ч. – с глоба 700 лв. и три месеца лишаване от право да управлява моторно превозно средство, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.
🛣️ Къде ще има такива камери?
Първият етап включва около 80 участъка с дължина между 2 и 20 км. Камери за засичане на средна скорост ще има по главни маршрути като:
София – Кулата – между 8 и 10 участъка
София – Варна – до 12 участъка
София – Пловдив – 4-5 участъка
Троян – София – вече има 9 камери, готови за включване
"Броят им трябва да се определи така, че да влияе на пътната безопасност. Най-важното е да изберем участъците с по-голяма концентрация на пътни произшествия, за да се развие механизъм за контрол, който има възпираща и възпитаваща функция", заяви пред NOVA директорът на "Националното тол управление" инж. Олег Асенов.
🧪 Тестовете – какво се случва в момента?
Тол управлението извършва 500 тестови преминавания при различни условия – ден, нощ, дъжд, сняг, различни скорости. Всеки случай се сверява с реалната скорост, за да се провери точността на системата.
🔐 Има ли място за грешки?
Системата работи чрез разпознаване на регистрационни номера. Ако колата не е засечена и в началото, и в края на отсечката, няма как да се отчете нарушение. Освен това:
Измервателните инструменти ще бъдат сертифицирани.
Ще се издаде официално разрешение за използване на всеки участък.
Ще има и възможност за обжалване на фишовете.
🧠 Защо се въвежда тази система?
Според експертите, засичането на средна скорост има по-силен възпиращ ефект, защото:
Не може да „натиснеш“ за кратко, както между камери.
Принуждава водачите да карат равномерно и в рамките на ограничението.
Намалява броя на катастрофи в рискови участъци.
🧭 Какво предстои?
До края на годината се очаква нова публична платформа, чрез която всеки шофьор ще може да вижда:
Средната скорост, засечена по участъка
Средното време за преминаване
Информация за активните участъци със засичане на средна скорост
🏁 В заключение:
Контролът на средната скорост е не просто нова камера по пътя. Това е нова философия на пътната безопасност – насочена към равномерно и предвидимо движение, вместо внезапно натискане и рязко спиране. А ако караме нормално – няма от какво да се притесняваме.