За щастие, въпреки кризата кражбите на коли намаляват. За сметка на това обаче се увеличават застрахователните и лизинговите измами при автомобилите, коментира пред БНТ гл. инсп. Димитър Машов, началник сектор "Престъпления, свързани с МПС" към СДВР.
Често напоследък се случва лизингополучателят да не може да си плаща вноските, а лизинговата компания започва да го притиска. Така той решава да продаде колата - било в морга, било на някой, който има намерение да я изнесе извън страната, а
после обявява колата за издирване в МВР
После и човекът, и лизинговата компания си получават застраховката. Губещи обаче са застрахователите.
За противодействие на тази тенденция в СДВР от няколко месеца има специална група, която се занимава специално със застрахователни измами.
За около половин година има образувани двайсетина досъдебни производства срещу граждани, обявили автомобилите си за издирване, без те реално да са откраднати.
Спадат обаче сериозно кражбите на коли
През 2009 г. е имало 2377 кражби, през 2010 г. - 1670, а през 2011 г. са били 1433. От началото на новата година са откраднати 249 автомобила.
Напоследък намаляват и кражбите за откупи, защото автомобилите масово са застраховани.
На въпрос кои са най-рисковите райони в София инспектор Машов отговаря, че
най-опасни са крайните квартали - "Люлин", "Младост", "Дружба"
Има много групи, които идват от провинцията - от Перник, Враца, Пазарджик, Елин Пелин, набелязват 2-3 коли и си тръгват с тях.
Най-сериозните банди, които действат на територията на София, били "прищълци" от Перник и Враца.
Най-крадените коли у нас са най-масовите "Фолксваген" и "Ауди", както и БМВ
Според гл. инсп. Машов модата на крадене на коли със запален двигател обикновено се връща, когато е студено времето. За три месеца има около 30 такива случая, а за миналата година са било около 50.
Сред модерните в момента устройства, които крадците използват, е т.нар. "тирбушон", с който обаче не се вадят тапи, а ключалките на колите.
След като вратата е отворена, крадците монтират устройство, което симулира, че предава данните от оригиналния ключ на колата, така че тя да може да запали. Подобно устройство за най-новите модели на БМВ, например, струва около 10 хил. лв., за по-старите модели цените са около 600-1500 лв.
Съдбата на откраднатите автомобили е различна.
Част от тях отиват в автоморги, където се разкомплектоват и продват на части. Друга част от автомобилите се продават извън страната с пренабити номера на рамата и фалшиви документи - най-често в арабския свят и Русия.
Други коли остават да се карат в страната, отново с пренабити номера и подправени документи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!