Пазарджишкият окръжен съд изслуша днес комплексната експертиза по делото срещу 13-те имами.
Общото заключение на всички вещи лица е, че ислямът е религия, която дава възможност за плурализъм, а от тук и възможност за злоупотреби – радикализъм, проповеди за насилие.
Литературата, върху която са работили експертите, е относима към салафитското течение в исляма. Има и връзка с така наречения уахабистки салафизъм. Голяма част от религиозната литература е написана в минала епоха, а друга част от нея е опит за съвременна интерпретация на написаното.
Становището на експерта Антоний Гълъбов е, че предоставената му за анализ религиозна литература има пропаганден характер.
Той анализира няколко произведения. Според него в едно от тях - основите на исляма, е налице несвойствена интерпретация на религиозните ритуали, но няма директно призиви към религиозна омраза. Описани са обаче мъките, които очакват мюсюлманите, които се откажат от религията.
По отношение на социалния риск от действията на обвиняемите, Гълъбов твърди, че мюсюлманите в Родопите имат слаби познания по арабски език. Затова интерпретацията на религиозната литература се прави изцяло от имамите. Идеите им може да противоречат на каноните на исляма и представляват социален риск.
Повечето от имамите са обучавани в чужбина и се прилага презумпцията за образованост и авторитет, които те имат. Затова върху действията им няма достатъчен контрол.
Становището на експертите Симеон Евстатиев и Иван Дюлеров се базира на направен превод на съдържанието на различни документи и книги. Те ги разделят в няколко групи – съчинения на арабски език, свързани с класическия ислям, тълкуване на Корана, ислямски правни становища, съвременна религиозна литература, писма, доклади, записки, отчети.
Експертите описват тримесечните отчети, изпращани от Саид Мутлу до Световната ислямска лига в Мека. Те са за периода 1999-2010 г. Някои от отчетите са с печат на Главно мюфтийство, а други са само с печата на "Курс за имами в град Сърница".
Преведена е и молба за отпускане на стипендия, също подписана от Саид Мутлу, благодарствена грамота на Саид Мутлу, списък на участниците в семинара в Истанбул през 2009 г., бележник с имена, факсове, телефонни номера и разходи от 2005-2006 г.
Съдът изслушва експертизата, направена от вещото лице ст.н.с. д-р Агоп Гарабедян, който по образование е историк, въпреки исканто на адвокатите на подсъдимите да не допуска изслушването на експертизата, тъй като вещото лице е предубедено.
Прокуратурата каза, че по аналогични дела са ползвани експертизи на същото вещо лице и то е компетентно да отговаря на поставените му въпроси. Съдът допусна изслушване на експертизата, в която се обяснява какво е демократична и антидемократична идеология, какво е салафизъм и как проповядват салафистите.
Според Гарабедян в резултат на пропагандата на салафизма се появяват радикални групи, които излизат от неговата религиозна същност и го превръщат в политическа стратегия.
При салафитите има идеи, несъвместими с демократичния ред. Те са свързани с целта да се наложат религиозната държава и закони за сметка на светската.
На въпрос на прокурор Недялка Попова какви средства и методи използват за налагането на антидемократична идеология, вещото лице обясни, че те са за насилствена смяна на съществуващия ред и насаждане на религиозна омраза.
Той направи разлика между фундаментализъм – връщане към първоначалните корени на исляма, и радикален ислямизъм – използване на крайни методи за промяна на съществуващия ред.
Адвокатите на подсъдимите оспориха становището на експерта като доказаха, че той не е чел книгите, по които се е произнесъл в експертизата. Вещото лице отговори, че е извършило преценка на литературата въз основа на представени му извършени вече експертизи върху същите книги.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!