Около 80% от вагоните и локомотивите на БДЖ се движат с изтекли сертификати за безопасност, в нарушение на Закона за железопътния транспорт, постанови Софийският административен съд (САС).
Съдът е отхвърлил жалбата на БДЖ срещу изискването за подновяване на сертификатите на всеки пет години.
БДЖ е оспорила и предписанието да не се допускат за движение по железопътната мрежа возила без такъв сертификат. Според съда обаче жалбата е неоснователна.
Заповедта да не се допускат за движение вагони и локомотиви без сертификат за безопасност е издадена от вече бившия директор на агенция "Железопътна администрация" Симеон Ананиев, който бе уволнен преди няколко дни.
За липсата на удостоверения за безопасност се разбра в края на април. Тогава Министерството на транспорта се ангажира да поднови сертификатите, но това все още не е сторено.
"Български държавни железници" ЕАД са подали днес жалба до Върховния административен съд (ВАС) заради решението на САС, съобщиха от дружеството.
Решението на САС е получено в БДЖ на 27 септември и срокът за обжалване тече от 28 септември до 11 октомври, посочват от дружеството.
Министърът: Влаковете са безопасни
Всекидневно се извършват технически прегледи на вагоните, така че те са безопасни, коментира пред журналисти министърът на транспорта Александър Цветков.
Техническото състояние на вагоните се установява с техническите прегледи, а не със сертификат, каза той.
Нямам притеснение по отношение на безопасността на вагоните, тъй като техническите инспекции са много стриктни, добави той. Министърът добави, че всеки нов или новорециклиран вагон минава през такова сертифициране.
Този сертификат означава типово одобрение за движението по релсите и когато няма някаква конструктивна промяна във вагоните и локомотивите, не се налага и съответно подновяване на сертификата, посочи министърът. По думите му това изискване в Закона за железопътните превози е в противоречие с европейските закони.
Александър Цветков допълни, че все още не се е запознал с решението на съда, но не допуска възможността 80% от вагоните да бъдат спрени от движение.
Попитан дали заради въпроса с изтеклите сертификати на подвижния състав на железниците е освободил изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Симеон Ананиев, министърът посочи, че уволнението е цялостна оценка за работата на Ананиев през тази година.
Тези сертификати не са единственото задължение на железопътната администрация, основен неин ангажимент са контролът и координацията на железопътния транспорт, където има слабости, посочи Цветков.
Причините за катастрофата при Драгоман могат да се разделят на две групи
- отнасящи се до конкретния инцидент и до сегашното състоянието на железниците, каза по-рано днес пред парламента Цветков. Въпросът бе за реалните причини за катастрофата и за това какви мерки ведомството смята да предприеме в бъдеще.
Само за модернизиране на системите за безопасност по основните линии са необходими около 1,2 млрд. лв.
- изключително крупна по думите му сума, не само за бюджета на България, но и за европейските фондове. За тази цел процесът ще бъде постепенен и всяка подмяна на системите за безопасност ще става по нормите на европейската сигурност за безопасност и сигнализация.
Цветков отбеляза тежкото финансово състояние на железниците, наследено от предишното управление. По думите му в момента това състояние е стабилизирано, но технологично нивото им остава отпреди 30-40 години.
Над 20 години не са правени почти никакви инвестиции в системите за безопасност и сигнализация, добави той. Министърът добави, че по предварителни данни на разследващата комисия инцидентът край Драгоман не е по причина на системата за безопасност и сигнализация.
Става въпрос за немарливост и нарушаване на технологичните правила, заради което трима диспечери вече са понесли своята отговорност. Цветков допълни, че предстои да се установи дали ще се търси и наказателна отговорност след приключване на следствието.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!