При избора на главен прокурор е допуснатото нарушение на Конституцията, това заявиха от Съюза на съдиите в България в позиция, публикувана на интернет страницата на съюза.
Според Съюза на съдиите в България нарушението се изразява в това, че не е допуснато тайно гласуване за всички кандидати за главен прокурор.
"На 20 декември 2012 г. станахме свидетели на безпрецедентна намеса на член на правителството при избора на висш орган на съдебната власт. Този акт опорочи процедурата за избор на главен прокурор на Република България, тъй като ВСС направи конкретно предложение на президента за назначаване на главен прокурор, въпреки допуснатото нарушение на Конституцията", това се посочва в позиция на Съюза на съдиите в България.
Недопустимото вмешателство на министъра на правосъдието
в процедурата по гласуването на тримата кандидати за главен прокурор се случва непосредствено след публикуване на проекторезолюцията на наблюдателя на ПАСЕ, която ще бъде приета на пленарната среща в Страсбург на 21-25 януари 2013 г., се казва в позицията.
Съдийската общност не може да остане безучастна при публичното погазване на Конституцията на държавата. Дори когато не разполагаме с правомощия да попречим на потъпкването, службата ни за утвърждаване на върховенството на закона не допуска да бъдем мълчаливи наблюдатели", заявяват още от съюза.
Според Съюза на съдиите в България фактическият състав за назначаването на главен прокурор е регламентиран в чл. 129, ал. 2 от Конституцията на България.
Той включва два елемента: предложение на ВСС и указ на президента, с който се назначава предложеният кандидат. В чл. 129, ал. 2 от Конституцията е уредено правомощието на президента да откаже назначаване при първо предложение от ВСС. Президентът е длъжен да го упражни, когато установи, че ВСС е нарушил Конституцията.
Процедурата за избор на кандидат за главен прокурор на България чрез предложение от ВСС е разписана в чл. 173 ЗСВ. Законът съответства на изискването на чл. 131 ат Конституцията всички кандидати, допуснати до участие в процедурата по назначаване на нов главен прокурор, да бъдат подложени на тайно гласуване, защото конституционната разпоредба не подлежи на различно тълкуване.
Сравнителният анализ на чл. 173, ал. 8 и ал. 9 ЗСВ налага тълкувателния извод, че в първото тайно гласуване участие вземат всички допуснати кандидати. Избор чрез второ тайно гласуване от ВСС се провежда между двамата кандидати, получили най-много гласове, само когато от първото не е излъчен кандидат, който да е постигнал необходимото мнозинство (2/3 от членовете на ВСС). Недопустимо е чрез вътрешни правила ВСС да ограничи конституционно даденото му правомощие да подложи на обсъждане и гласуване в процедурата всички участващи кандидати за назначаване на главен прокурор, пишат от съюза на съдиите.
Самоограничения чрез вътрешен акт,
който предвижда гласуване при участието само на един от всички допуснати от ВСС кандидати, е в противоречие с чл. 131, вр. чл. 129, ал. 2 КРБ, заявиха от Съюза на съдиите.
Според тях президентът е издал указ за назначаване на Сотир Цацаров за главен прокурор на България на 21 декември 2012 г., без да упражни конституционното си правомощие да отклони предложението на ВСС.
Според чл. 103, ал. 1 КРБ отговорността за назначаването на главния прокурор в нарушение на върховния закон е на президента, поради което именно неговият указ подлежи на проверка за съответствието му с Конституцията, смятат от съюза на съдиите.
Съюзът на юристите в България заявява, че ще извърши обстоен анализ
на проведените през тази година избори за членове на ВСС и конституционни съдии от парламентарната квота, както и за главен прокурор от ВСС, се казва в изявление на Съюза, публикувано на сайта му.
В него се посочва, че е мотивиран от Декларацията на Централния съвет на Съюза на юристите в България от 29 ноември 2012 г., препоръките от докладите за 2011 и 2012 г. на ЕК и позицията на същата за възможен извънреден доклад по механизма за сътрудничество и оценка.
"Анализът ще бъде извършен съвместно с други правни неправителствени организации, подкрепили посочената Декларация на Централния съвет на Съюза на юристите в България", се казва в съобщението.
Той ще предложи и "решения за допуснатите слабости по отношение на непрозрачните, макар и публични процедури, без критерии за номинации и за недопускане на нарушения на изборните правила, както и на практиката по приложението им".
"Анализът ще съдържа и предложения за конституционни и законови промени, които при добросъвестна практика биха осигурили ефективност на изборните процедури, както и легитимност на изборния резултат", пише в съобщението.
Анализът, както и предложенията, ще бъдат предоставени на вниманието на трите власти в страната и Европейската комисия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!