Бш шият началник на Охридската капитания Златан Клечкароски заяви днес пред
Основния съд в Охрид, че през 2003 г. Капитанията не е издала писмена забрана
корабът "Илинден" да бъде спрян от плаване, след като е констатирано,
че надградените пейки могат да бъдат опасни.
Клечкароски даде показания пред съда в
Охрид, където втори ден продължава процесът за потъването на кораба.
Корабът "Илинден" потъна в Охридското езеро
на 5 септември 2009 г. На
плавателния съд имаше 55 български туристи,
15 от които се удавиха.
Бившият началник на Капитанията допълни, че след въпросната
проверка е имало само предписание, според което на допълнително изградените пейки
не трябва да бъдат настанявани пътници.
Клечкароски допълни, че проверки на корабите са
правени редовно, както от тричленна комисия, така и от самия него.
Той заяви още, че в разговори с капитаните на
всички кораби била отправяна молба от негова страна плавателните съдове да не
бъдат претоварвани.
Бившият началник на капитанията си спомни, че през 1962
г. "Илинден" имал разрешение да вози 63-ма човека на борда. Дълго
време след това обаче корабът бил закотвен, защото приличал на руина.
Плавателният съд бил регистриран в югорегистъра с кораби.
От носимостта на кораба от капитанията не се интересували, защото
"Илинден" бил пътнически, а не товарен кораб.
Съдебният процес за потъването на кораба започна вчера
по същество в Основния съд в Охрид. Прокуратурата обвини представителя на немската
застрахователна компания "Лойд" Бранко Баич и капитана на кораба
Сотир Филевски в тежко престъпление срещу сигурността на хората и
имуществото в транспорта.
До днес в регистъра на
плавателните съдове в Охрид не е записано, да е правено преизчисление на
стабилността на потъналия кораб "Илинден" заради доизградената
палуба, каза пред журналисти българският адвокат по делото Владимир Владимиров.
Той представлява част от семействата на удавилите се и на преживелите
трагедията на 5 септември 2009 г.
Адвокат Владимиров припомни,
че според документите още през 2003 г. са установени нередности по отношение
стабилността на кораба, които така и не били отстранени. Тъй като през същата
година капитанът Сотир Филевски е купил кораба, се предполага, че предишният
собственик е трябвало да отстрани нередностите, посочи Владимиров.
По думите му
не е документирано обстоятелството, че Филевски е бил предупреден да не вози
хора на допълнително изградената палуба.
По документи, за
техническата изправност на кораба трябва да отговаря капитанът, а за спазването
на правилата - Охридската капитания.
Според адвокат Владимиров е
проявена известна безотговорност от страна на Капитанията.
Недопустимо е да няма радио
връзка между кораба и Капитанията, посочи адвокатът. Българската страна ще иска
разширена експертиза, в която това да бъде разгледано.
Освен това нито едно
вещо лице досега не е казало какво гориво е имало на борда на
"Илинден", какво количество вода за охлаждане и какъв друг товар.
Според адвоката
корабът е бил не просто претоварен, а много претоварен.
В периода 2002-2004 г.
корабът е фигурирал в регистъра и така е плавал. Регистрацията е задължителна.
Започналото вчера съдебно дело е тема в днешния македонски печат.
Подчертава се , че представителят на немската застрахователна компания "Лойд" Бранко Баич е извършвал техническия преглед на кораба "Илинден" за около 20 минути. Техническият експерт е издал три сертификата за годността на плавателния съд през 2007 г., 2008 г. и 2009 г. и съответно разрешения за плаване.
Цитиран е подсъдимия капитан Филевски, който вчера каза, че Охридската капитания е била длъжна да извършва контрол над плавателния съд, но шест години това не се е случвало и затова той редовно сам е извършвал прегледите на кораба.
Адвокатът на Филевски също е цитиран, че очаква да се потърси отговорност и от другите страни, имащи отношение към трагичния инцидент.
В публикациите се отбелязва, че капитанът на Охридската капитания Любчо Настоски в качеството си на свидетел е заявил пред съда, че в периода на инцидента капитанията не е разполагала с инспектор по сигурността за плаване.
На процеса в Охрид: Някой ще се признае ли за безотговорен?
Никъде не е документирано, че обвинаемият 24-годишен капитан Филевски е бил предупреден да не вози хора на допълнително изградената палуба на кораба "Илинден"
1 март 2011, 18:06
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!