Ок ква се днес, на поредното заседание на съда в Охрид по
делото за потъването на кораба "Илинден" в Охридското езеро през
септември 2009 г., българските адвокати да поискат разширяване
на експертизата.
Македонски експерти ще трябва да обяснят пред съда какви са причините за потъването.
БТА припомня, че още в деня на трагедията се е разбрало, че едно от
най-важните въжета за управлението на корабчето се е скъсало, докато плавало към манастира "Св. Наум" с над 50 българи на
борда.
Вещите лица установиха, че то не е било смазано като
другото, което е останало здраво. "Сухотата" на скъсаното въже
създала по-голямо напрежение при триенето. Това потвърждават и
още няколко по-дребни повреди по него. Те са били забелязани при
огледа на кораба след изваждането му от водата.
Най-странното е, че корабът се е движил праволинейно, а в
този случай върху кормилната система не може да бъде осъществен
натиск, коментира адвокат Владимир Владимиров. Той представлява
част от семействата на загиналите и преживелите трагедията
българи.
За да се наклони кораба внезапно и на ляво, и на дясно
значи е приложен натиск. Вариантите, според адвоката, са два -
скъсаното въже да е било заклинено и през цялото време
капитанът да е упражнявал сила, за да държи кораба в права
посока, или да е извил в дясно.
По думите на Владимиров, а и
според експертизата, лявото въже на кораба е скъсано на място,
където от хоризонтално минава във вертикално положение. Така
рулят се е отклонил рязко наляво, корабът по силата на
центробежната сила прави внезапен наклон на дясно, а капитанът е
искал да овладее ситуацията, дал е лява команда и тогава
корабът се е наклонил наляво, коментира Владимиров.
Според вещите лица водещото колело за стоманеното въже
не се е въртяло с лекота.
Специалисти твърдят, че корабът имал проблем и с двете
си водещи колела. Около оста на въртене на едното имало луфт.
Огледът на кораба установил, че някои от нитовете на стоманената
и ламаринената обвивка на кораба липсвали.
За три години - от 2004 г. - до 2007 г. на палубата на
"Илинден" са се возили над 15 000 души.
Адвокат Владимиров припомни, че в долния салон, по
проект за 18 души, има направено преустройване и е поставен бар и така капацитетът на този салон
е намален до 10 човека. На задната палуба е можело да се возят
25 души. Най-много на кораба е можело
да се качат 35 души.
Според адвоката не е ясно как фирмата
"Германишер Лойд" е дала сертификат и разрешение за 43 пътници.
Според документацията по делото представителят на
германската компания Бранко Баич, подсъдим задочно, на 23 май
2009 г. направил ревизия на кораба и не издал доклад. Документът е
с дата 7 септември 2009 г. - два дни след потъването на
кораба.
По делото ще се иска да бъде приложена и застраховка
"Лойд" за лимита на щета.
Българската страна ще има редица искания за
разширяване на експертизата. Първото е за запасната
плавучест на кораба. Това е резервната способност на кораба да
потъва.
Според международни конвенции пътническите кораби трябва
да имат запасна плавучест между 80 и 100 процента. Така
газенето на кораба трябва да е свръх допустимостта с още поне 80
на сто, обясни Владимиров. По думите му това не е заложено в
експертизата.
Вещите лица досега не са изследвали и баласта на кораба.
Владимиров обясни, че в средата на кораба има разположен баласт
от бетон. Колкото той е по-голям, толкова по-трудно би се
обърнал кораба, но и толкова по-малко пътници ще вози. Тази
пропорция в експертиза не е разгледана, посочи адвокатът.
Не са упоменати количествата на гориво, вода,
масла и мъртъв товар, които е имало на борда, не е ясно и
състоянието и тежестта на котвата, поясни адвокатът.
На процеса в Охрид все още не се говори за граждански искове. Преди да
започне делото през октомври миналата година се споменаваше сума
около 1 млн. лв. Тя може да се промени, а този иск ще
бъде в отделно гражданско дело.
Нужни са още експертизи за трагедията в Охридското езеро
Адвокат Владимир Владимиров, който представлява част от семействата на загиналите и преживелите трагедията българи, за хода на процеса в Охридския съд
19 април 2011, 10:07
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!