Условна присъда за капитана на кораба "Илинден" Сотир Филевски и ефективна - около 15 години затвор за другия подсъдим Бранко Баич, който се укрива.
Това очаква Владимир Владимиров, адвокатът на част от преживелите и семействата на загиналите българи на 5 септември 2009 г. в Охридското езеро.
Съдът в Охрид днес приключи събирането на всякакви доказателства и с това делото завършва.
На 30 юни ще бъдат изложени финалните пледоарии на всички адвокати и прокурора, а след това трябва да бъде постановена присъда.
Два месеца по-късно се очаква да бъдат заведени исковете за обезщетение, които ще са в размер на поне шестцифрена сума, каза адвокат Владимиров. По думите му е възможно делата да са дори няколко, като едно от тях може да е и срещу македонската държава. Друг важен ответник ще е германският "Лойд".
При инцидента в Охридското езеро загинаха 15 български туристи. Подсъдими по делото са капитанът на кораба Сотир Филевски и представителят на застрахователната компания "Лойд" хърватският гражданин Бранко Баич, който се укрива някъде, вероятно в Сърбия.
Според българския адвокат чистото съдебно минало на Филевски ще е фактор за
по-лека присъда. Той е обвинен в непредумишлено убийство на
няколко лица. На Филевски вероятно ще му бъде наложена и забрана
да управлява плавателни съдове за много дълъг период.
Обвинението твърди, че отговорността на Бранко Баич, дал сертификат за годността на кораба, е по-голяма от тази на капитана и за това той може да получи по-тежкото наказание.
Очевидно прегледите на плавателния съд са извършвани фиктивно и
никой по никакъв начин не е давал указание да не бъдат допускани
пътници на горната панорамна палуба на кораба, каза още
Владимиров, според когото това по закон било "абсолютно
забранено".
В документа от 2006 г. за прегледа на кораба е записано, че
той е годен и няма забрана за качване на пътници на откритата
палуба, посочи Владимиров.
Експертизата по делото за потъналия кораб "Илинден" доказа, че капитанът Сотир Филевски не е изпълнявал всички изисквания за поддръжка на кормилната система и на системата за управление.
Според адвоката има противоречия между казаното от Филевски в съдебната зала и от показанията на две българки, които също си спомниха за случилото се и свидетелстваха пред съда.Противоречията, според Владимиров, се отнасят до начина, по който са менажирани екскурзиите и техническата поддръжка на кораба.
Друго несъответствие в свидетелските показания е броят на пътниците и реконструкцията на част от палубата.
Реконструкцията на предния отсек на кораба е довела до намаляване на пределния брой пътници - от 43 на 35. Това не е било отразено в документацията на кораба.
Противоречие има и в това какво е било положението на двигателя и каква е била посоката на движение, поясни Владимиров.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!