Прокуратурата обвини представителя на немската застрахователна компания "Лойд" Бранко Баич и капитана на кораба Сотир Филевски, че са подходили лекомислено по въпроса за сигурността на кораба.
Бранко Баич отново, за пореден път, не се яви в съда, но ще бъде съден задочно.
Делото в Охридския съд досега не можеше да тръгне, защото липсваше документ, който да позволява задочното водене на процеса срещу Баич.
И Филевски, и Баич са
обвинени за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото.
Според прокуратурата не са спазени редица изисквания за техническата годност на кораба и неговата поддръжка. Плавателният съд е бил претоварен, като вместо допустимите 43-ма души, на борда му имало 55 туристи.
Корабът "Илинден" потъна в Охридското езеро на 5 септември 2009 г. На плавателния съд имаше 55 български туристи, 15 от които се удавиха.
Вместо допустимите 43 души, на борда на "Илинден" са се качили 55 души и дори се наложило една екскурзоводка да бъде настанена в командната кабина.
Бранко Баич е издал три сертификата за техническата годност на кораба, каза прокурорът.
"По-добре аз да бях загинал,
а всички пътници на борда да бяха останали живи", каза пред съда 24-годишният Сотир Филевски.
Той изрази съчувствие към семействата на жертвите. Според Филевски Охридската капитания е била длъжна да извършва контрол,
но шест години това не се случвало и той редовно сам извършвал прегледи
на кораба.
"Шест години корабът излизаше и влизаше в пристанището на 10 метра от Капитанията. Никога не бях предупреждаван да не превозвам пътници на горната палуба", каза Филевски и уточни, че "Илинден" е бил регистриран за 43 пътника, но имал табелка, на която пишело, че може да превозва 60 души.
Филевски разказа, че докато отплават в злополучния ден, броят на желаещите да се качат на кораба за разходка до манастира "Св. Наум" се променял непрекъснато. Най-високата цифра на пасажери, която той посочи, бе 50.
Младият мъж си спомни, че малко след като отплавали, корабът рязко завил на дясно. В паниката туристите се разбягали по палубата и това го наклонило още повече.
Той допълни, че помогнал на над 10 човека да не се удавят. На помощ се притекли и екипажите от два близки кораба.
Филевски твърди, че не е правил надграждания по кораба след като го е купил.
Сертифицирането от страна на Баич ставало много бързо и от 2007 г. до потъването на кораба имало само три инспекции. За всеки технически преглед е заплащано по 500 евро.
Според капитана корабът е бил напълно изправен, а на борда имало спасителни пояси.
Капитанът обаче призна, че
от 2007 г. корабът не е бил ваден на суша,
за да се правят технически прегледи.
Засега българи, оцелели след инцидента, няма да свидетелстват пред съда заради скъпото пътуване и шока, който не искат да изживеят отново. Техни показания, заверени пред нотариус, се очаква да бъдат прочетени в съдебната зала.
Адвокатът на част от българите, преживели трагедията, показа днес документ от инспекция на корпуса на кораба, според който по време на плаване пътници може да има само в затворения салон под горната палуба.
Официалното заключение от инспекцията е с дата на получаване, която е два дни след потъването на "Илинден", каза още адвокат Владимир Владимиров. На документа, подписан от задочно подсъдимия Бранко Баич, се вижда, че инспекцията е направена на 31 май 2008 г. Запитан защо получаването на този документ е станало близо година и половина по-късно, адвокат Владимиров обясни, че според него става дума за техническа грешка и вярната дата е 31 май 2009 г.
Фактът, че указанието да не се качват пасажери на горната палуба е получено на 7 септември, адвокат Владимиров обясни с думите: "Това са
магиите на някои администрации в някои държави".
Според Владимиров по време на инспекцията на капитана е било казано да не допуска пътници на забранената палуба.
При друга инспекция - на 23 май 2009 година е записано, че машинното отделение трябва да е освободено от препятствия и и да се оправи окабеляването.
Вероятно срещу няколко човека ще се водят граждански дела с искове, но това ще стане на по-късен етап, каза Владимиров. Той напомни, че всеки от туристите е имал застраховка на стойност 4500 евро.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!