Ри ица противоречия и пропуснати факти има в присъдата и
мотивите към нея по делото за потъналия в Охридското езеро кораб "Илинден".
Това
каза пред журналисти един от адвокатите на преживелите
трагедията български семейства Владимир Владимиров.
Той очаква от Апелативния съд в Битоля още тази есен едногодишните присъди за двамата подсъдими да бъдат или отменени
и делото да бъде преразгледано, или втората инстанция да
тълкува доказателствата по различен начин.
Фактът, че когато бяха произнасяни пледоариите по процеса в
края на юни, деловодната система на съда отказа да работи за
час, адвокат Владимиров коментира като възможност за недопустимо влияние
и натиск от по-висшестоящ съд.
Той обоснова съмнението си с
думите, че системата за документиране на делата работи в реално
време и всичко, каквото се добавя в нея, се вижда в същия момент
от всяко друго съдилище в Македония.
Необяснимо според българския адвокат е как капитанът на
кораба Сотир Филевски и служителят от германския "Лойд" Бранко
Баич, сертифицирал плавателния съд, имат еднакви присъди.
Немотивирано е наказанието за Баич, твърди Владимиров.
До дни семействата на 15-те жертви ще получат по 4500 евро
за всеки удавил се.
Това е сумата, която застрахователят ще
плати, независимо от нея обаче още през септември най-вероятно
ще бъдат депозирани искове за много по-големи обезщетения срещу
македонското транспортно министерство, началника на охридското
капитанство и двамата подсъдими.
Най-вероятно друг граждански
процес ще върви и срещу германския "Лойд", като служител
сертифицирал годността на плавателния съд.
Прокуратурата, както и българските адвокати вече са
протестирали едногодишните присъди.
Забавените мотиви към
наказанията също притесняват страните. Едно от противоречията
според Владимиров е това, дали Сотир Филевски е знаел колко
човека се качват на кораба на фаталния 5 септември.
Освен това,
според адвоката, съдът не е взел предвид като редовен извършения
от 2006 г. преглед от Бранко Баич, когато е издаден сертификат,
че на кораба могат да бъдат извозвани туристи, без обаче те да
се качват на двете допълнителни панорамни надстройки.
Владимиров смята, че капитанът на кораба много добре е знаел
колко българи ще се качат на фаталното пътуване още ден преди
това.
Българската страна по процеса смята, че е невъзможно
техническите прегледи на кораба, правени от Баич през 2007,
2008, 2009 г. да са реални, тъй като всеки един от тях е траел
по един ден при необходимо много повече време.
При последните прегледи преди потъването на "Илинден", Баич
не казва нищо за стабилитета на кораба и горните палуби, които
забранил три години по-рано, но два дни след инцидента издава
пояснение, че предупредил Филевски да не качва хора на тях.
15 български граждани загинаха, когато туристическият кораб „Илинден" се
преобърна във водите на Охридското езеро на 5 септември 2009 г. На
кораба имаше 55 български туристи. "Илинден" пътуваше
за манастира „Св. Наум" на югозападния край на Охридското езеро, но се
преобърна на около 300 м от брега.
Български адвокат не вярва на Охридския съд
Адвокат на преживелите трагедията български семейства се съмнява, че е имало недопустимо влияние и натиск върху съда в Охрид
15 август 2011, 19:28
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!