България е сред трите държави в Европейския съюз, в които независимостта на правосъдието се оценява най-слабо, сочат данни на Световния икономически форум (WEForum.org), получени с допитване до компании от различни сфери на икономиката, и представени от Европейската комисия.
ЕК използва данните и статистика на Комисията за ефективност на правосъдието към Съвета на Европа, за да определи как се представят отделните държави.
Най-незадоволително е положението в Словакия, следвана съответно от Румъния и нашата страна.
Най-голяма независимост на правораздавателната система има във
Финландия,
Холандия и Ирландия.
България се представя по-добре от Люксембург,
Швеция, Белгия, Дания и Гърция по отношение на електронното
известяване на страните по дадено дело, според данните на
Европейската комисия за ефективност на правосъдието - орган към
Съвета на Европа.
Нашата страна е последна в ЕС по размер на бюджета за правосъдие, като се вземе предвид, че проучването не разполага с данни за Белгия, Ирландия и Великобритания, отбелязва Комисията.
По броя на съдиите спрямо броя на населението
България заема осмо място сред 27-те държави в ЕС (отново данни липсват за Белгия, Ирландия и Великобритания).
По брой на адвокатите нашата страна е по средата на класацията, непосредствено до Белгия. България бележи средно равнище на броя на съдиите, които са подложени на задължително обучение, но е сред 11-те страни от ЕС, в които това обучение е единствено на начално ниво.
В областта на независимостта при решаването на спорове по граждански дела сме на предпоследно място, преди Румъния (по този показател обаче липсват данни за положението в Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта и Словакия).
Европейската комисия отбелязва, че независимостта на
съдебната система следва да се разглежда като част от
координацията по отношение на икономиката на ЕС. Изследването
отчита продължителността на делата, количеството на завършените
съдебни процеси, както и на "висящите" дела.
В съобщението на ЕК се отбелязва, че държавите от ЕС сами предоставят данните за проучването, а това, че понякога липсва информация, се дължи основно на липсата на водена национална статистика.
Изследването ще служи като механизъм за ранно предупреждение, данните от него ще залегнат в препоръките към отделните страни-членки в рамките на икономическата координация в Евросъюза. От тях ще зависи и отпускането на средства от някои от еврофондовете.
ЕК изрично отбелязва, че наблюдението на съдебните системи в ЕС не отменя механизма за сътрудничество и проверка, с който от 2007 г. се оценяват правосъдието и вътрешният ред в България и в Румъния.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!