А двокат Петър Хранов е спечелил над 400 съдебни дела срещу монополисти, с което опровергава наивните приказки за безсилието ни срещу тях.
Ако потребителите у нас са активни и си защитават интересите, шансовете да имат добър резултат са големи, заяви той пред БГНЕС. Това означава да завеждат дела, когато не са съгласни със сметките, които получават и смятат, че са им нарушени правата.
Хранов е жив пример за опровергаване на митовете за съдебната система, изучил е добре поведението на "многоглавата ламя". Коренът на злото е, че монополистите извиват буквално ръцете на обикновените хора у нас, лъжат ги, шантажират ги по телефона, особено в случаите, когато са решили да им измъкнат пари над стойността и качеството на услугата, казва той. Прийомите на монополните дружества на ЧЕЗ, на мобилните оператори, на "Софийска вода", на "Топлофикация-София", на другите ЕРП-та са почти едни и същи.
Адвокат Хранов знае на какво минирано поле стъпват нищонеподозиращите им потребители, но смята, че изобщо не са перфектни в клопките си.
"Ще дам един пример от днес. В кантората ми дойде жена, която е била тормозена по телефона две седмици непрекъснато от "Топлофикация-София", за да плати някаква сума, за която тя вече има влязло в сила съдебно решение, че не дължи парите. Тя е била изведена от равновесие, защото са я заплашили със съдия-изпълнител, със съдебни процедури, отива и… плаща. Жената смята, че плаща за текущо задължение, а се оказва, че от "Топлофикация-София" са я принудили да извади пари за оспорвана сметка, за която е влязло в сила решение на съда. Тези средства наистина не се дължат", разказа той.
Най-честите грешки на българите, които са тормозени от монополистите е, че вярват на служителите, които те изпращат, за да им казват кое е правилно и добро за тях, предупреждава адвокат Хранов. В последно време има кампания на същата топлофикация, която кара клиентите си да подписват споразумения за разсрочване на плащания, които са непосилни за хората. Обръщам внимание на всички, които са засегнати:
в момента, в който подпишете такова споразумение фактически признавате цялото задължение за дълъг период
от време назад и не можете вече да го оспорвате. След вашия подпис във всеки следващ момент "Топлофикация-София" може да заведе дело срещу вас, а от своя страна вие не можете да се позовете на изтекла погасителна давност, казва той.
Вярно е, че при съдебен процес монополните дружества имат финансовия ресурс да понесат известни загуби. Докато за повечето хора у нас е непосилно и монополите на това разчитат, на страха им, продължава адвокатът.
"Къде и как ни лъжат?
При мобилните оператори най-честите случаи са, когато отправят към нас сметки за плащане след прекратяване на договора, в минимални размери", посочи Хранов.
И обяснява: после тези задължения се прехвърлят на прословутите колекторски фирми, като небезизвестната "С.Г.Груп", която се разрасна с още едно дружество - "Финанс Про Колект" и те започват производства по издаване на заповеди за изпълнение. В много от случаите делата се завеждат в друго населено място, в малки градчета, не където е сключен договорът по местоживеене на клиента.
"Спомням си една офанзива на "С.Г.Груп" , които бяха насочили съдебните дела в Трън за задълженията на хората към Глобул, над 500 дела. Смятам, че от колекторската фирма имат връзка с местни лица там, които им вършат определени услуги. Голяма част от делата бяха на един адрес, който представлява срутена къща, в която никой не живее", разказа адвокатът. Според него
най-голямата грешка, която се допуска от потребителите, е, че се крият от връчването на призовки.
При сега действащия ГПК връчването може да стане и чрез залепване, което често автоматично води до невъзможността страната да разбере, че срещу нея е инициирано производство.
"Пропускат сроковете за обжалване, в повечето случаи от 14 дни, не възразяват, което пък води до издаване на изпълнителни листове. Така че, когато гражданите имат индикация, че ще дойде някаква призовка или съобщение, най-добрият начин е да я получат, да се свържат с адвокат или с роднина, квалифициран юрист, за да им дадат най-добрия съвет. И тогава да вземат решението си какво да правят", уточнява юристът.
По думите му, хората трябва да се научат, че както, когато са болни отиват на лекар, така и когато имат правен проблем - да се обръщат към адвокат.
"Пресилено е да се плашат, че услугите ни са скъпи за тях. Все пак, адвокатите имат и социална функция, не сме "машини за пари", наистина искаме да помогнем , да решим проблема на човека дошъл при нас. Нека всички знаят - монополите наистина са мощни, но не са вездесъщи", посочи Хранов.
Според него съдът в повечето случаи е един справедлив арбитър при тези дела, който невинаги отсъжда в тяхна полза. Често се случва монополните дружества и колекторските фирми да губят делата, защото не са прави. Нямам обяснение, обаче, защо хората изпитват страх да потърсят квалифицирана помощ и решават, което е друга тяхна грешка, да отидат пряко да се договорят с монополиста, който ги преследва често за недължими суми. "Потребителите трябва да знаят:
когато се е стигнало до спор, монополистът не им е приятел
и няма да им помогне. Затова изпадналият в сложна ситуация трябва да се защитава с квалифициран адвокат", твърди Хранов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!