П отребители останаха неприятно изненадани. Вместо поръчаните от тях пратки за няколкостотин лева, доставени им били гривни, пръстени, шалчета за няколко долара.
75% от жалбите в ЕПЦ са именно след покупки в интернет, посочва в репортажа си NOVA.
Покупките са осъществени през сайтове-фантоми, социалните мрежи или от маркетплейсове. Част от тях - регистрирани в Китай или някоя екзотична дестинация.
Пред камерата на телевизията застава измамена от такъв сайт. Пожелала да запази анонимност, тя използва името Мария.
"Влязох в сайта – видях, че имат много добри цени на продуктите. Харесах си едно зимно яке, закупих си ботуши, обувки и финално едни маратонки. 530 лв. беше стойността на поръчката ми", каза потърпевшата.
За марковите стоки Мария плаща още при поръчката - през сайта на онлайн търговеца. Доставката обаче се забавя с месеци. До миналата седмица, когато пратките пристигат, но не със стоките, които Мария очаква.
Мария не е единствената излъгана.
Само за последните седмици сигналите за подобни измами в Европейския потребителски център растат. Схемата при всички е една и съща. "Потребителите си поръчват най-често маркови дрехи и обувки, а вместо това получават различни стоки – гривнички, пръстени, цвички, очила – от няколко долара – много често върху тях седи и цената", заяви Игнат Арсенов от Европейския потребителски център пред камерата на "Здравей, България".
Именно така търговецът доказва, че пратката е доставена. А потребителят остава не само с празни, но и с вързани ръце.
"Най-често няма шанс да намерим търговеца – получаваме стока, която не е обозначена по никакъв начин – не знаем какво получаваме: стока-менте или друг предмет, който няма нищо общо с нашата поръчка. Много често зад тези електронни магазини не стои някоя голяма фирма, а стои физическо лице, което има за цел да се крие максимално бързо зад различна държава, различна самоличност", каза експертът по киберсигурност Александър Ненов.
При схемата – мнимите търговци ни привличат с атрактивни предложения, на ниски цени, насочени конкретно към нас. Преди това ни проучват подробно - какво разглеждаме и купуваме в интернет. "Привличат ги евтините цени – всичко е намалено. Това е друга индикация – няма такъв търговец, на който всички стоки на сайта да имат намаление. Става чрез социалните мрежи – чрез реклама, които ни следят с т.нар. "бисквитки" – или с изскачащите прозорци на мобилните ни телефони и ние попадаме "случайно” на тези сайтове", заяви Арсенов.
"Имат много ясно таргетиране към съответната аудитория, например - мъже над определена възраст, жени над определена възраст. Ние влизаме в сайта и откриваме атрактивни за нас приложения, които са нашата любима марка, защото вече сме харесали страницата на тази марка", каза Ненов.
Според онлайн търговците в България подобни измами пречат и на имиджа на коректните електронни магазини. "Тези практики създават недоверие в потребителите – и дори да не се откажат от пазаруване онлайн – са много по-критични – увеличава се обслужването на клиент, а за да го убедиш, че си истински – забавя развитието на онлайн продажбите", заяви Любомир Русанов от Българска Е-комерс Асосиация.
Кои сайтове са фантоми можем да разпознаем по дизайна на самия онлайн магазин.
"Обикновено такива сайтове за измами са откраднали съдържание и копират визия, но често не са изпипани визуално. Има грешки, размествания, които правят впечатление", добави Русанов.
Проверяваме и дали сайтът съдържа задължителната по закон информация за търговеца. За да сме сигурни, че не става дума за фалшив сайт, трябва да следим и за задължителни защити в домейна на онлайн магазина.
Ако се съмняваме – можем да проверим и за мнения или оплаквания на други потребители в интернет форумите. А за Мария единствен изход остава да оспори плащането.
"При картовите плащания има гаранция и можем да оспорим едно плащане по редица причини. Потребителят на първо място трябва да се свърже с банката, която му е издала картата и да се уведоми как да оспори плащането. Плащането може да е оспорено и ако доставените стоки като качество, не отговарят на поръчаното или ако има разминаване в сроковете на доставка. Процедурата се нарича charge back – "оспорване на плащане”. Първо трябва да сме сигурни за точната причина за оспорване на плащане и в документацията да се посочи вида на оспорване – нужен е доказателствен материал, който да се предостави", каза експертът по картови плащания Ваня Манова.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!