Р еални ли са резултатите на българските ученици на матурите? Според топ 10 на най-добрите училища у нас за 2014 г. на трето място по успех на матурите е езиковата гимназия в Кърджали със среден супех от 5.72.
На седмо място, изпреварвайки редица елитни гимназии, се оказа СОУ "Васил Левски" в Ардино, където всички 18 зрелостници са били отличници със среден резултат 5.62, съобщава Нова ТВ.
"Миналата година имаше едно заглавие в медиите:
"СОУ-то в Ардино би СМГ".
Това създаде едни негативни нагласи в гилдията, защото хората не можеха да възприемат, че това е истина", коментира Лазар Додев, директор "Организация, контрол и инспектиране" към МОН.
За да провери дали резултатите са реални, министерството на образованието изпраща по двама инспектори в 11 училища в област Кърджали. Специално внимание обръщат на малкото училище. Първо квесторите откриват, че няма камери и се налага монтаж в последния момент. Констатирано е, че в училището има лице, което не е в комисията, отговаряща за изпитите. Резултатът – от 36 ученици шестима са с анулирани работи.
Опити за преписване имало и в езиковата гимназия "Христо Ботев" в Кърджали.
Момче, държало изпита там, разказва, че със сигурност се е преписвало.
Додев също посочи случай за ученик, който е заявил, че носи втори телефон, за да му изпратят по него отговорите. "Аз разговарях с това момче. Определено на него му беше трудно да говори български. Това го казвам категорично", разказа Додев.
А дали опитите за преписвания са били успешни и дали двете училища ще влязат в топ 10 и тази година, ще стане ясно на 9 юни.
По този повод отношение взе и бившият министър на образованието и науката Сергей Игнатов.
"Докато не се докаже нещо за Кърджали, за Ардино, или за където и да било другаде, не бива да лепваме петно върху местната учителска колегия.
Но ако се окаже, че учителите участват в подмяната на резултата, то всеки от тях трябва да понесе много строго наказание", категоричен беше той в предаването "Здравей, България" по Нова ТВ.
"Въпросът е, че училищата с по-висок успех привличат повече кандидати. Основният проблем на първо място е, че всички от нашето поколение сме били изпитвани и задължително амбициите на повечето родители са били оценки 5 и 6.
И родителите на сегашните ученици, и преподавателите им са били изпитвани по тази система и те без логично обяснение са готови да подменят резултата, та да може и техните възпитаници да бъдат с шестици", заяви Игнатов.
"Ние сме изключително изостанали в начина на провеждане на изпити.
По време на изпита децата трябва да имат достъп до калкулатори, до справочници. Ако един ученик не знае какво да отвори и къде да погледне, значи на нищо не е научен", смята още той.
Експертът даде пример с финландското образование, в което не се пишат оценки и учениците не се стресират.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!