Пе етата в София може скоро да отидат в историята. Настилката, която е положена върху голяма част от възловите булеварди още в края на XIX век, ще бъде подменена с асфалт.
Такава ще е съдбата на едрия калдъръм от бул. "Прага" и на каменните блокчета по бул. "Монтевидео", съобщава в. "Монитор". Тези шосета ще се ремонтират догодина.
Асфалт вместо павета
ще има и по бул. "Дондуков" в участъците, в които се движат автомобили.
Паважът ще изчезне и от улиците "Богатица", "Кумата", "Нарцис". Освен това калдъръм няма да има и по бул. "Овча купел" от ул. "Житница" до бул. "Президент Линкълн", и от бул. "Президент Линкълн" до бул. "Цар Борис III". Асфалт ще залее и бул. "Шипченски проход" и неговото продължение ¬ ул. "Искърско шосе".
Паветата са здрави, но пръстта под тях се е надигнала и улиците са станали на вълни. Това създава опасност за катастрофи и причинява замърсяване на въздуха с прах. През миналото лято при ремонта на бул. "Драган Цанков" паважът беше изваден и откаран на склад, а новите платна са от асфалт.
Един от символите на София - жълтите павета, обаче ще остане, защото порцелановите блокчета са част от културното наследство.
Няколко са причините,
поради които Столична община е решила да махне паважа от булевардите.
Едната е, че шофьорите намаляват скоростта на движение и това води до забавяне на градския транспорт, обяснил зам.-кметът Любомир Христов. Като се положи асфалт, движението ще е по-бързо и автомобилите ще вдигат по-малко шум.
Трудната поддръжка е вторият мотив за пенсионирането на паветата.
"Старите майстори си отиват, а младите нямат умения да ги редят добре", обяснил още Христов.
Заради нов паркинг ремонтът на бул. "Дондуков" се отложи за догодина.
През следващите 2 месеца главният архитект на столицата трябва да подготви проект за подземния гараж в участъка от бул. "Васил Левски" до ул. "Бачо Киро". Идеята е мястото да се отдаде чрез търг или конкурс по схемата инвестиции срещу отстъпено право за строеж за 35 г.
Планирано е разширение на тротоарите по "Дондуков" и изграждането на велоалея, а целта е повече да няма паркирани автомобили по пътното платно на булеварда. Предвижда се още подмяна на релсовия път и реконструкция на трамвайните спирки.
За пълната промяна на шосетата в София общината води преговори за нов заем от ЕИБ от 50 млн. евро.
С парите ще се ремонтират 20 от големите булеварди. Сред тях са "Цариградско шосе", "Сливница", "Арсеналски", "Тодор Каблешков", "Никола Мушанов", "Раковски", "Козлодуй" и др.
Работата ще започне през пролетта,
а до края на 2015 г. всички проекти трябва да бъдат приключени. С част от парите се планира и строежът на кръстовище на две нива при Лъвов мост.
Паветата от столичните улици се пазят под ключ в таен склад. В момента стотици хиляди от тях се съхраняват в квартал Враждебна. Там са паветата от ул. "Пиротска", които бяха заменени с по-големи преди години. На същото място се складират и стари плочи от тротоари, бордюри и други интересни настилки от миналото на София.
След време калдъръмът ще се използва при ремонт на малки централни улички в столицата по проект за възстановяване на автентичния им вид, който ще се прави след 2014 година.
Разделяме се с паветата от софийските улици
Трудната поддръжка и затрудняването на трафика са сред причините Столична община да реши да премахне павираните улици
21 юли 2013, 09:17
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!