Б ългарски военен хеликоптер падна в Черно море по време на тактическо учение, на 7 мили източно от устието на река Камчия. Командирът е загинал. Вторият пилот и бордният инженер са пострадали също, но са контактни и в добро състояние.
Инцидентът е станал около 12,30 часа, съобщи министерство на отбраната. Часове по-късно хеликоптерът бе изваден от морето.
Летателният апарат "Пантер", чиято цена е около 20 милиона евро, е от състава на Военноморските сили и е изпълнявал задачи по учението „Черно море – 2017“.
Двама от ранените са с леки травми, като първоначално бе съобщено, че командирът - 38-годишният Георги Анастасов е най-тежко пострадал, с опасност за живота.
При инцидента членовете на екипажа на фрегата „Дръзки“ и водолазен екип са действали незабавно за оказване първа помощ на пострадалите.
Те са извадени и са транспортирани на борда на намиращите се в близост военен катер и фрегата.
Командирът е бил реанимиран, но въпреки усилията е починал.
Капитан Георги Анастасов е роден на 4 октомври 1978 г. в гр. Ямбол. Завършил е средно образование в Математическа гимназия „Атанас Радев“ и висше образование в Националния военен университет „Васил Левски“, факултет „Авиационен“, със специалност "летец-пилот за ВВС". Постъпва на военна служба през 2002 г. в поделение 24 870 – Каменец като инструктор-командир на взвод. На сегашната си длъжност - старши пилот в авиационно звено на военно формирование 36 940 – Варна, е назначен през 2011 г. Награждаван е многократно с грамоти и предметни награди от министъра на отбраната, началника на отбраната и командира на формированието.
Във "Фейсбук" негов колеги изказват съболезнования. Такива изказа и военният министър Красимир Каракачанов.
"Изказвам съболезнования на семейството и близките на капитан Георги Анастасов.
Трагичен инцидент. Познавам командира на екипажа, който загина, макар и бегло, обаятелен човек, огромна загуба за нас, всички скърбим". Това заяви президентът Румен Радев по бТВ, и продължи:
"Благодаря на спасителния екип, който направи всичко възможно, както и на медицинския екип, който направи всичко възможно да спаси живота на командира. Назначена е комисия за разследване, за да се установят точните причини за инцидента. Каквато и да е причината, със сигурност знам, че екипажът има летателни часове 3-4 пъти по-малко от стандартите на НАТО за минимума. Всички наши летци летят далеч в пъти под този стандарт.
Многократно се алармира, че всички летци летят опасно малко".
Другите двама от екипажа - Капитан Павел Симеонов и капитан Анатоли Апостолов, на 49 и 50 години, са адекватни, без опасност за живота.
Пострадалите военнослужещи са транспортирани и настанени във Военната болница във Варна. Те имат са вдишали изгорели газове. Междувременно близките им са уведомени за инцидента.
По случая се води разследване. Назначена е и комисията, която да разследва случая, в състава на която са включени експерти от Служба „Военна полиция“ и Командването на Военноморските сили.
От МО съобщават, че вертолет AS „Пантер“ – 565 M е паднал при маневра след изпълнена
задача „артилерийска стрелба по надводна цел“. По неофициална информация обаче той е закачил знаме на плавателен съд, предаде NOVA.
Ето и как изглежда този вертолет:
През 2011 година в състава на Военноморските сили влязоха три от бойните хеликоптери. Вертолетът разполага с торпедни системи и 20-милиметрово оръдие. С едно зареждане може да прелети 150 мили, което е напълно достатъчно за охраняване на българските териториални води. Цената на един "Пантер" е 20 милиона евро.
"Много пари ни струва, но се надявам, че с тези три "Пантер"-и по Шенгенското пространство да не се говори. Надявам се производителите на хеликоптерите да кажат на своите политически началници, че най-доброто е на българо-шенгенската граница с Турция", заяви тогавашният и сегашен министър-председател Бойко Борисов.
Според специалистите "Пантер" са най-добрите хеликоптери, с които една армия може да разполага. Такива на въоръжение има във Великобритания, САЩ, Израел и Франция. Освен за нуждите на армията, машините могат да се ползват и за спасителни операции по море и суша.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!