П ътните строители излязоха на протести из цялата страна. Демонстрации ще се проведат на 20 локации в продължение на три дни - до края на работната седмица.
Протестиращите пътностроителни фирми затвориха движението в района на Народното събрание. Между служебния вход на НС и сградата на БАН са се събрали около 300-400 служители от бранша.
Пътните строители на протест: В сряда блокират София и страната
Пътностроителните фирми искат да получат около 720 млн. лева, каза пред журналисти председателят на ББК "Пътища" Стефан Чайков. По думите му това са парите за законно изпълнени и сертифицирани дейности към пътния бранш.
Ако няма взето решение по този въпрос, след 30 септември България ще остане без поддържане на пътища. "Ние ще спрем работата по всички пътни отсечки, тъй като не е възможно да продължаваме да финансираме държавата.
На 30 септември действащите споразумения ще изтекат и понеже няма да има промяна на решението на Народното събрание, никой няма да има законово основание да подпише ново удължаване, така че на 1 октомври България ще бъде единствената държава в Европейския съюз без поддържане на пътищата", заяви Чайков.
Пътни строители в цяла България излизат на безсрочен протест
Протестите пред НС са целодневни.
Когато се види резултатът от тези тридневни протести, ще бъде взето решение за евентуална промяна и засилване на протестите, добави председателят на ББК "Пътища".
- Автомагистрала "Тракия"
Представители на пътностроителните фирми от област Стара Загора се включиха в националния протест, организиран от Браншовата камара "Пътища". За час те блокираха дното платно на южния изход на Стара Загора в посока автомагистрала "Тракия".
Тодор Панайотов, представител на една от протестиращите фирми в региона, обясни пред БТА, че причините за протеста са неизплатени задължения от страна на държавата към пътностроителните фирми за извършена работа. По думите му стана ясно, че милиони са дължимите пари само към фирмата, която представлява, а много пътностроителни фирми вече са фалирали.
- Автомагистрала "Хемус"
Работници на „Автомагистрали - Черно море“ блокираха движението на пътния възел „Белокопитово“ на автомагистрала „Хемус“ и се включиха в националния протест на строителния бранш. Екипи на полицията пренасочват движението по алтернативни маршрути.
Протестни действия на същото място са предвидени на 28 и 29 юли.
„Настояваме за незабавно изплащане на средствата за работни заплати в сектора и тяхната спешна актуализация за покриване на кумулативната инфлация в страната.
От неразплатените близо 720 милиона за извършени строително-монтажни дейности, около 100 милиона са дължими средства за заплати на работещите в засегнатите строителни фирми“, се посочва в протестна декларация на Федерацията на независимите строителни синдикати към КНСБ, Синдикат „Пътно дело“ към КНСБ и Синдикалната организация в „Автомагистрали – Черно море“ в Шумен във връзка със ситуацията в строителния бранш.
Поради опасността от закриване на фирми и трайна загуба на работна ръка, настояваме за гаранции за финансова стабилност на българските строителни фирми, чрез продължаване дейността на всякакъв вид строителни обекти", се посочва още в декларацията.
- Е-79
Една дузина самосвали на пътно-поддържащата и строителна фирма "Громахолд" с надути клаксони протестираха край Благоевград по призива на ББК „Пътища”.
С бавен ход самосвалите въртяха между двете кръгови – това в края на магистрала "Струма" и второто на Е-79. Протестът, затруднил движението по пътя към ГКПП Кулата и Банско, започна в 10 часа сутринта, като бе обявен за един час.
„Положението с пътищата в България е катастрофално, исканията ни са да се индексират цените в строителството, като 50% от тях да се преведат на фирмите”, каза Иван Иванов от „Громахолд”. Основание за това му дава фактът, че строителните материали са поскъпнали в пъти. Иванов бе категоричен, че протестът им ще продължи до получаването на исканите от тях суми.
- п.в."Абланица"
Представители на пътностроителни фирми излязоха на протест при п. в. "Абланица". За няколко минути те затвориха пътя София – Варна, а след това - и Ловеч-Троян. Така те се присъединиха към националния протест, организиран от Браншовата камара "Пътища" заради неизплатени задължения за извършени дейности и липсата на индексация по договорите за строителство.
„Пътищар е гордост, не унижение!“, „Няма време! Индексация сега!“, „Не сме политическа дъвка!“ и др. гласяха надписите на плакатите на протестиращите, дошли с леки и тежкотоварните автомобили да изразят своето недоволство.
Христо Христов, изпълнителен директор на „Виастрой“ - Ловеч, посочи за БТА, че политиците се упражняват за тяхна сметка.
По думите му от държавната са платени на фирмата 25 процента от дължимите 30 милиона лева. „В също време това, което ние по задание продължихме да работим, надхвърлихме това, което беше в началото на годината. 30 милиона е огромна сума, вече и банките не искат да дават кредити“, каза още Христо Христов.
Той пита кой ще реши проблема, след като вероятно Народното събрание ще се разпусне. Според него до 30 юни е трябвало да се разплати всичко от държавата, но това не е станало и ще си търсят парите по съдебен ред.
Относно спрените от Агенция „Пътна инфраструктура“ обществени поръчки, той каза, че съдът ги е прекратил заради обжалвания и те ще бъдат пуснати наново.
Поводът за протестните действия на пътните строители е отмяната на Комисията по регионална политика миналата седмица. Тя трябваше да вземе решение за окончателните плащания към пътните фирми за вече извършени дейности. От бранша настояха и за промяна в Закона за обществените поръчки, свързани с индексацията в строителството заради повишените цени.
На 20 април парламентът разреши на АПИ да заплати от утвърдения си бюджет за 2022 г. 50 процента от изпълнените дейности по превантивно, текущо и зимно поддържане и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации. Според приетото решение, останалите 50 на сто от всички финансови задължения на агенцията, възникнали по изпълнени дейности, сертифицирани до момента на влизането му в сила, се извършват след решение на Народното събрание и въз основа на доклад, изготвен от междуведомствената работна група и становище на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!