П ътни строители протестираха в София, както и в други градове в страната. Стигна се и до блокади на основни пътни артерии.
Представители на пътностроителни фирми блокираха движението при пътния възел (п. в.) "Абланица", предаде БТА.
В знак на протест първоначално затвориха за минути главния път София-Варна, а след това поетапно спираха движението и на пътя Ловеч-Троян.
Христо Христов, директор на "Виастрой" - Ловеч, посочи, че "на практика са жертва на политически борби". „Почти цяла година ще стане, проблемите не се решават, задълженията на държавата към нас станаха огромни. Имаше редица обещания, но не се изпълняват“, каза Христов и добави, че това, което последно са им обещали, не ги удовлетворява.
„Какво значи да се плати половината от дължимото.
Ние имаме изрядни договори, след обществена поръчка, на която са се явили четири фирми. Имаме договор, който ясно дефинира какви са задълженията и на изпълнителя, и на възложителя. Само съдът може да ги обяви за нищожни, но това не е станало“, заяви Христов и посочи, че фирмата му има да получава от държавата около 30 милиона лева и е пред фалит.
От протестиращите фирми заявиха още, че имат големи заеми от банки и цялата им техника е заложена. Общо около два часа продължи протестът.
Повече от 300 работници на „Автомагистрали – Черно море“ в Шумен (от общо 1020 души списъчен състав през ноември) са напуснали фирмата заради финансовите ѝ проблеми.
Останалите служители не са получавали пълния размер на заплатите си от два месеца. Това съобщи пред журналисти производственият директор на „Автомагистрали – Черно море“ Асен Тодоров по време на поредния протест на работници от фирмата на пътния възел „Белокопитово“ на автомагистрала „Хемус“. Недоволството им е заради неразплатени от държавата 27,6 млн. лева за извършен през миналата година от фирмата ремонт на участък от автомагистрала "Тракия".
Около 11:30 ч. служители на фирмата блокираха движението на пътния възел. От полицията пренасочваха трафика по обходни маршрути.
Протести на работници на „Автомагистрали – Черно море“, с блокиране на движението, имаше още в Ришкия проход - до село Ивански, в Айтоския проход - на разклона на село Вресово, както и на кръстовище до Велики Преслав. На четирите места утре, от 11:30 ч., също ще бъде блокирано движението от работници на фирмата. „Каним министър-председателя Кирил Петков на един от нашите протести“. Това съобщиха за БТА от синдикалната организация на „Автомагистрали - Черно море“.
„Искаме си 100 процента от честно изработените пари.
Надали някой работи за 50 процента заплата, никой не си купува сирене с 50 процента намаление. Ако всичко ще минава през Министерския съвет, да разпускат Агенцията „Пътна инфраструктура“, явно тя няма възможност да управлява финансовия ресурс. Преди повече от 10 месеца не сме изработили половината магистрала, не сме изработили платно и половина, а три - от Чирпан до Стара Загора", заяви Тодоров.
На 14 март от „Автомагистрали – Черно море“ обявиха, че предвиждат съкращение на 70 процента от персонала си, ако не бъдат разплатени дължимите от държавата средства. „За сега се въздържаме от освобождаване на служители“, допълни Тодоров.
Пътни строители от най-голямата фирма в бранша в Хасковска област "АБ" блокираха днес от 11:00 до 11:30 часа две възлови точки
от републиканската пътна мрежа в региона заради извършени, но неразплатени дейности. Затворени за движение бяха магистрала "Марица" при километър 107 и пътят I-5 Хасково - Димитровград при село Крепост.
На аутобана недоволните образуваха "тапа" с багери и валяци.
Полицията спря движението при Свиленград и при ГКПП "Капитан Андрево", където се образуваха еднокилометрови опашки от коли и тирове. На място бе и управителят на дружеството Тенчо Пасков. Това, което за пореден път се случва, е политически фарс, каза пред БТА Пасков. И заложник на този политически фарс е пътностроителният бранш и гражданите, които ползват републиканската пътна мрежа, добави той. Цяла година слушаме обещания. Ще продължим протестите, докато не ни се плати всичко дължимо, категоричен бе Пасков.
По думите на служители във фирмата, "АБ" има да получава около 40 милиона лева за строителни работи и към 5 милиона лева за зимна поддръжка.
Пътни строители блокираха за час - от 11:00 ч. до 12:00 ч., двупосочно пътя между Перник и София на кръстовището за село Драгичево.
На шосето застанаха работници от пътното дружество по закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) "Пътища Перник", с което Агенция "Пътна инфраструктура" имаше договор за поддържане на републиканските пътища на територията на областта до миналата година, включително.
През октомври миналата година фирмата е била принудена да подпише споразумение,
с което се отказва от петгодишния си договор и с което им се дава възможност да довършат превантивните ремонти и зимното поддържане, коментира главният инженер на "Пътища Перник" Росен Миланов. По думите му досега нито са преведени средства за зимното поддържане, нито четвърти месец се дават някакви задания.
Недоволните заявиха, че за Великденските празници работниците от предприятието ще останат без заплати, независимо от решенията на парламента. Докато траеше блокадата се образуваха километрични колони от автомобили.
А към 11,30 ч. приключи вторият национален протест на пътностроителните фирми пред парламента в София.
"Вземете единственото правилно решение в подкрепа за пътния бранш и на милионите българи, които ползват републиканската пътна мрежа", обърна се към депутатите председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков и обяви край на протеста за днес.
"Искам да предупредя народните представители, че ако не вземат правилното решение, ще се върнем повече и по-силни",
заяви Чайков пред протестиращите в дъжда работници от пътностроителния бранш. Пред журналисти Чайков уточни, че ако днес Народното събрание не приеме проекта на решение по казуса с разплащането на пътностроителните фирми, браншът ще премине от следващата седмица към безсрочни стачни действия. От сряда - палаткови лагери, затваряне на важни кръстовища, допълни Чайков.
Въпреки проливния дъжд в София, работниците се събраха в 9.00 ч.
на протест пред сградата на парламента. Към протеста се присъедини и пътностроителна техника, както и коли на автоинструктори, които блокираха движението по бул. "Цар Освободител". По-късно хората се отправиха в протестно шествие към сградата на Министерския съвет, където председателят на браншовата камара напомни за личното обещание на премиера, че междуведомствената комисия ще завърши в срок своята работа и след преминаване на процедурите през Народното събрание, съгласно днешното проекторешение, което се обсъжда в парламента, фирмите ще могат да получат и останалата част от парите си.
"След малко ще се върнем обратно пред НС, за да продължим да подкрепяме народните представители в тяхното желание да осигурят безопасни условия за пътуване и се надяваме действията на държавната администрация да не доведат до това отново да си говорим през мегафоните, вместо да водим нормален институционален диалог", каза по-рано днес Чайков по време на протеста пред Министерския съвет.
Пътни строители протестираха и на други места в страната.
В 9:00 часа работници излязоха на кръговото кръстовище край Търговище, за да изразят недоволството си от отношението на държавата и неглижирането на техния труд. До затваряне на главния път не се стигна, тъй като протестиращите не искат да смущават делника на гражданите. Това обясни пред репортер на БТА Радомир Хаджитанев – зам.-директор на „Пътинженерингстрой - Т" ЕАД – Търговище.
Автомобилите на пътностроителната фирма бяха облепени с плакати: „Не сме политически заложници“, „Пътищар е гордост, а не унижение“.
„Близо една година отношението към целия бранш е невероятно негативно. Прави се внушението, че в нашия бранш се случват незаконни неща. Сякаш ние не сме хора, които вършат работа "на ползу роду", а престъпници“, каза Хаджитанев.
По неговите думи, възлаганията от миналата година, които са правени, не са заплащани. „Това са дължими пари за свършена работа, които искаме да си получим. Разбираме, че има положителни сигнали от политиците, че се стига до някакво виждане за решаване на проблемите в пътния бранш. Надяваме се наистина да е така", каза специалистът.
Той коментира, че пътната мрежа е динамичен организъм и, изоставен, в един момент бързо се амортизира по стандартни причини.
Специалистът поясни, че всички фирми в България, които имат договори за текущ ремонт, към края на есента на миналата година са подписали споразумение с АПИ, в което се признават тези суми като изпълнени и дължими. А към момента „Пътинженеринг строй - Т“ ЕАД има да получава около 43 млн. лева. Засега фирмата няма неизплатени заплати към работници, които са над 650. Ръководството прави всичко възможно те да не страдат, като се ползват различни финансови механизми, но това не може да продължи да се практикува, каза Хаджитанев.
На територията на област Търговище от миналата година има останали за довършване два обекта по главния път София – Варна. Единият - от село Камбурово до Търговище, и другият – от село Буховци до село Черенча. Ако не се завършат нещата в пълнота, ще бъдат амортизирани много бързо, предупреди Хаджитанев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!