М инистерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане законопроект за промени в Закона за съдебната власт, свързани със закриване на специализираните наказателни съдилища и прокуратури, съобщиха от ведомството, предаде БТА.
С него се предлага още отмяна на "кариерните и финансови бонуси" за членовете на Висшия съдебен съвет,
главния инспектор и инспекторите от Инспектората към ВСС, както и "кариерните бонуси" за административните ръководители на съдилищата и прокуратурите и техните заместници.
"Структурните и организационни промени по отношение на звената
на специализираното наказателно правосъдие имат за цел да гарантират конституционния принцип за независимост на съдебната власт и защитата на конституционните права на гражданите. За десетгодишния срок на своето действие, специализираните наказателни съдилища и съответните им прокуратури не постигнаха заложените със създаването им през 2011 г. цели", пише в мотивите към законопроекта.
В частичната предварителна оценка на въздействието от законовите промени е записано,
че целта на закриването на спецструктурите е и "постигане на осезаем напредък в противодействието на корупцията, особено по "високите етажи" на властта."
От правосъдното ведомство отбелязват още, че анализът на годишните доклади на спецсъдилищата и спецпрокуратурите сочи, че делата по същество (наказателните дела от общ характер) са приблизително 3 процента от общия брой постъпили дела в съда. За 2020 г. от постъпилите общо 6 418 дела само 174 са по същество, а останалите 6 244 са от частен характер, като почти половината от тях се отнасят до съдебен контрол върху задържането под стража в досъдебното производство, разпит пред съдия и разрешаване на различни процесуално-следствени действия. Останалите 2 992 броя дела от частен характер са за разрешаване за прилагането на специални разузнавателни средства.
По отношение на наложените наказания
- преобладава наказанието "лишаване от свобода" до 3 години. През 2020 г. са съдени общо 290 души, от които 70 са оправдани, на 168 души е наложено наказание до 3 години затвор, а останалите 58 са получили по-тежки присъди, допълват от Министерството на правосъдието.
Законопроектът предвижда делата в специализираните съдилища, по които не е проведено разпоредително заседание да се изпратят за разглеждане от окръжните съдилища и съответните апелативни съдилища. Делата, по които е проведено разпоредително заседание, да бъдат разглеждани в Софийския градски съд (СГС) и съответно в Софийския апелативен съд (САС) от същия съдебен състав. За целта съдебните състави ще се командироват в СГС, съответно в САС, до приключване на производствата.
По отношение на новообразуваните дела след влизане на закона в сила
- делата, които към този момент са подсъдни на спецправосъдието, ще преминават в подсъдност на всички окръжни съдилища по правилата на местната подсъдност, в т. ч. и на Софийския градски съд, допълват от правосъдното министерство.
Законопроектът дава възможност на съдиите, прокурорите и следователите от специализираните структури да подадат заявление до Висшия съдебен съвет да бъдат върнати или на длъжността, която са заемали преди назначаването си, или да бъдат преназначени в окръжен, съответно в апелативен съд.
"Основните ползи от приемането на законопроекта са свързвани с повишаване на доверието на гражданите
и бизнеса в съдебната система, по-ефективно използване на ресурсите на съдебната власт, ограничаване на политическото влияние в правораздаването, укрепване на върховенството на правото и ограничаване на злоупотребата с власт, което е предпоставка и за подобряване на бизнес климата и увеличаване на инвестициите", е записано в частичната предварителна оценка на въздействието от законопроекта.
В преходните и заключителни разпоредби на проекта за промени се предвижда на Софийския градски съд като първа инстанция да са подсъдни делата:
за престъпления от общ характер, извършени от съдии, прокурори и следователи, от други лица с имунитет, от членове на Министерския съвет, от членове на Висшия съдебен съвет, от главния инспектор и инспекторите в Инспектората към Висшия съдебен съвет, от членовете на КПКОНПИ и на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства, както и от председатели на държавни агенции и държавни комисии, изпълнителни директори на изпълнителните агенции, както и делата за престъпления по глава първа от особената част на Наказателния кодекс /измяна, предателство, шпионство и други/, освен ако не се прилагат особените правила на глава тридесет и първа.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!