Проф. д-р Красимир Гигов е генерален директор на БЧК от 2019 г. насам и председател на Координационния съвет за изпълнение на Националния план за ваксиниране срещу COVID-19. Последователно е преподавател, старши преподавател, началник-катедра, зам.-началник на ВМА, два пъти главен секретар на Министерство на здравеопазването. Носител е на Златен почетен знак на Министерството /I степен с лента/ за изключителните му заслуги към МЗ и проявените от него висок професионализъм, отговорност, лоялност и всеотдайност, както и за приноса му в провеждането и развитието на държавната политика в сферата на медицинското осигуряване при бедствия и екстремни ситуации. Допринесъл е съществено и за подготовката на здравните системи в Алжир и Тунис за действия в кризисни ситуации. Той разказва повече за всеобхватните дейности, които Българският Червен кръст реализира в отговор на пандемията у нас.
- Проф. Гигов, как Българският Червен кръст отговори на кризата?
- От самото начало на пандемията БЧК активно работи в подкрепа усилията на държавата за справяне с извънредната кризисна ситуация. Продължава организираната още през март 2020 г. Национална благотворителна кампания „Заедно срещу COVID-19“. Благодарение на доверието на обществото към капацитета и отговорните действия на БЧК по време на кризи до момента са набрани средства в размер на 1 940 753 лв., а материалните дарения са на стойност над 1 577 000 лв. С даренията се обезпечават нуждите на лечебни заведения в цялата страна, както и се осигуряват хранителни, хигиенни и образователни пакети за уязвими обществени групи.
С цел да достигнем всеки нуждаещ се българин стартирахме и програмата „Дейности в отговор на COVID-19“, финансирана от Американската агенция за международно развитие (USAID) като част от Глобалния апел на Международната федерация на Червения кръст и Червения полумесец за борба с COVID-19. Благодарение на нея успяхме на помогнем на над 40 000 души.
Не по-малко важни моменти от програмата ни са възобновяването на дейността на националния онлайн чат за психосоциална помощ и откриването на Контактен център за подкрепа в град Пловдив. Съвсем наскоро официално открихме и Национален кризисен оперативен център в Лозен.
- Забелязва се интересен акцент върху социалната подкрепа на хората. Има ли пандемията сериозни последици върху психическото състояние на българските граждани?
- Със сигурност пандемията се явява заплаха както за физическото ни здраве, така и за психическото. Вече над година живеем в обстоятелства без аналог за нашето време и това е сериозно предизвикателство. Вярвам, че това да се чувстваме добре психически е не по-малко важно от добрата физическа форма и е тема, на която трябва да се говори още по-открито в обществото.
Именно затова много се гордеем с възобновяването на нашия национален онлайн чат за консултации. Само месец след като стартира отново бяха проведени над 1000 консултации. Високият интерес е показателен, че у все повече хора се наблюдават чувства на тревожност и стрес, причинени от извънредната обстановка. Споделянето на тези притеснения със специалист е не само полезно, но и силно препоръчително. Затова призоваваме всеки, който изпитва нужда да се консултира, да го направи на уебсайта ни. Там експерти на БЧК ще предоставят безплатна и конфиденциална помощ на хората, които изпитват затруднения и при желание ще ги свържат с квалифициран психолог.
Всеки, изпитващ затруднения, може да се възползва и от новооткритата национална гореща линия с номер 0800 1 1466 към контактния център за подкрепа в Пловдив. Тя е напълно безплатна и достъпна за всеки гражданин, който има нужда от подкрепа.
- В началото на годината стартирахте мащабната информационна кампания „Направи го за тези, които обичаш“. Разкажете ни малко повече за нея – какво я мотивира и какви са резултатите към момента?
- Искрено вярвам, че информацията е едно от най-ценните оръжия, които имаме. Тя ни дава силата да правим осведомен и правилен за нас избор. Затова и беше ключово наред с всички други активности на БЧК да стартираме и информационна кампания за COVID-19. Днес, когато информацията се разпространява онлайн за секунди, е все по-важно да се борим умело с фалшивите новини и да предоставяме повече надеждна информация, особено по една толкова важна и сериозна тема като пандемията.
Както подсказва и името на кампанията – идеята ѝ е да предизвика емоционален отзвук и реакция у хората. Да им напомни, че спазването на мерките е важно всеки ден, заради всеки от нас – заради нашите приятели, близки, колеги. В рамките на само три месеца достигнахме до над 200 000 души, като кампанията продължава активно и днес. Адаптираме се бързо спрямо динамичната обстановка и се стараем да предоставяме на гражданите подкрепа и помощ, но и достъп до ценна информация от официалните информационни ресурси на различни институции.
Инициативата изведе на преден план важността да бъдем възможно най-осведомени относно ключовите теми. От вече близо година се сблъскваме с предизвикателствата на една от най-големите здравни кризи в съвременната история. Единственият начин да открием ефективните решения е като бъдем възможно най-информирани за различните възможности.
- Споменавате борбата срещу фалшивите новини, която е все по-актуална и широко дискутирана тема. Защо е толкова важна според вас?
- Надеждната информация ни прави независими от фалшивите новини, защото чрез нея по-лесно можем да ги разпознаем. Така развиваме умение да идентифицираме различните несъответствия и впоследствие даже да информираме хората около нас за наличието на такива. Затова борбата срещу фалшивите новини е битка на всеки един от нас и важен въпрос, на който ние от БЧК опитваме да акцентираме все повече чрез кампаниите си.
- Съвсем наскоро Българският Червен кръст откри и Национален кризисен оперативен център. Какви ще са неговите функции?
- Националният кризисен център бе открит преди по-малко от месец на територията на Учебно-логистичния ни център в Лозен с цел да можем по-добре да координираме дейностите си по време на кризи. Основните му цели могат да се обобщят в няколко ключови думи: организация, информация и техническа експертиза.
Той служи като централизирано звено за координация и реакция при бедствия, като към него е въведена софтуерна система за управление и мониторинг при кризисни ситуации в реално време.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!