М ожем ли да си поръчаме телевизор от интернет, който да дойде счупен, а търговецът от своя страна да откаже поправка, смяна или връщане на парите за въпросната стока?
Екип на Нова тв се натъква във форумите в социалните мрежи на сигнали на потребители за отказано право на рекламация. Често при открит дефект след пазаруване онлайн, търговците отказват ремонт или смяна на стоката, става ясно от оплакванията на потърпевшите.
Бум на измами с фалшиви обяви за коли
Над 9 хиляди жалби за дефектни стоки годишно подават потребителите до контролните органи. Най-често повреди биват открити при телефоните, черната и бялата техника, както и при облеклата и обувките.
През месец октомври Николета и Георги Георгиеви от Стара Загорова си поръчват нов телевизор по интернет. Цената му е 799 лв. Три дни по-късно пратката пристига с куриер. Както всеки път, когато отварят покупка, заснемат разопаковането с телефон. Този път обаче остават неприятно изненадани.
Технологиите са в основата на всички сериозни престъпления
"Телевизорът беше със счупен дисплей. По кашона нямаше никакви следи от удари и въобще не се усъмних. Всички бяхме възмутени", разказва потърпевшият пред Нова тв.
ЕС даде 1 месец на социалните мрежи да спрат измамите
Николета и Георги се свързват с търговеца. От него разбират, че пратката е била с опция "преглед и тест" в присъствието на доставчика, но те не са се възползвали от нея.
Решават да върнат телевизора в законовия срок от 14 дни. Изненадващо обаче търговецът връща пратката при тях, докато не излезе крайното становище от проверката му.
"Бяхме подведени отново да приемем пратката, която беше дори с още повече щети от първия път. Търговецът ме попита как могат да бъдат сигурни, че ние не сме повредили продукта. Как обаче би станало това при положение, че го купуваме за нас", отбелязва Николета.
След проверката онлайн търговецът отказва да ремонтира телевизора или да върне парите за стоката, защото, според него, нямало как да се докаже кога и от кого е повреден телевизорът.
13 000 фирми под прицела на НАП заради данъчни измами
Екипът на Нова тв търси продавача за коментар. В писмен отговор до медията от сайта за продажби обясняват, че не носят отговорност за откритите дефекти по дисплея, защото клиентите не са прегледали пратката при получаване.
От куриерската фирма също потвърждават пред NOVA, че клиентите са имали право да прегледат пратката преди да я приемат. Но за тази възможност е трябвало да бъдат информирани от търговеца.
След като търговецът отказва да ремонтира телевизора, Николета и Георги подават жалба и до Комисията за защита на потребителите.
Десетки опарени: Вместо елегантно палто - евтино яке
Оттам констатират, че спорът е граждански и не могат да вземат страна. Причината е, че трудно можело да се докаже кой е счупил телевизора, защото техниката не е тествана при доставка.
"Законът е категоричен - когато потребителят е приел стоката, рискът от това да е счупена е за негова сметка. Вземем ли един път стоката, приберем се вкъщи и я разопаковаме и видим, че има проблем, то той вече е за наша сметка", коментира Христо Трендафилов от Комисията за защита на потребителите.
Подобни спорове могат да се решат само в съда, отбелязват и юристите. А събирането на доказателства е трудно.
И за да се избегнат такива ситуации, онлайн търговците съветват купувачите винаги да настояват за преглед и тест на стоката.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!