П ътуването с влак в България - приключение, което може да бъде забавно, но и опасно.
Рядко ми се случва да се кача на влак, но все пак понякога е неизбежно.
Именно тези преживявания ме подтикнаха да напиша настоящия текст, за да споделя впечатленията си от железопътния транспорт в България, където комфортът и надеждността често остават на заден план.
Проблеми, съпътстващи пътуването с БДЖ
Закъснението на влаковете се е превърнало в неразделна част от самото пътуване. Всеки, пътувал през последните години, е забелязал не само мизерията и мръсотията в купетата. През зимата често се случва да вали сняг през прозорците, които не се затварят, а преспи да се трупат в коридорите. А може и парното да е увеличено максимално - не за друго, а защото в БДЖ все още не могат да постигнат регулиране на температурата и вариантите са крайни - или има парно, или пък няма. През лятото температурата най-често надвишава значително комфортната за пътуване. Това са все неща, видими и просто око. За тази цена на билетите не очакваме 5-звездно изживяване, но поне може да бъде безопасно.
За щастие пътуването ми с влак отнема около 20 минути, но с условие-първо, рядко се случва влакът да пристигне на гарата навреме, второ- често се случва да изчаква друг влак, заради безкрайните ремонти на трасето, трето-не вярвах, че е възможно, но и това стана, старите железни врати блокират и следователно не можеш да слезеш на спирката си.
Бях свидетел на точно такава случка. Възрастен човек не успя да отвори вратата и около 10-тина човека не успяха да слязат навреме.
Представете се ако това се случи на някоя малка спирка в провинцията, а предполагам се е случвало, връщането може да отнеме часове.
Миризмите, лошото състояние на седалките и неудобствата в купетата само допълват списъка с проблеми, пред които са изправени пътниците. Не са за пренебрегване и честите технически проблеми и закъсалите по трасето влакове.
В пътническия влак, който взимам на връщане, търговията върви усилено. Жени постоянно предлагат стоката си по купетата- плодове, зеленчуци, често се продават и видимо крадени или изровени от кофите неща като обувки и дрехи. И учудващо, но клиенти не им липсват и почти успяват да разпродадат стоката си.
Именно в този влак (заради търговията, която се развива, или за преобладаващото население, което пътува към Ихтиман от София), но често виждам и представители на жандармерията, които обикалят купетата и наблюдават за реда. А горките кондуктори, тях никой не приема сериозно! Масово хората от Ихтиман пътуват без билети, а кондукторите стават обект на подигравки, когато поискат нередовните да си заплатят превоза. Често виждаме в новините и случаи на пребити такива. Именно от страх често си „затварят очите“ за нередовните пътници.
В момента техническото състояние на по-голямата част от влаковете на БДЖ е абсурдно - няма нито здрави локомотиви, нито вагони. Това се дължи както на забавените с години ремонтни програми, така и на безхаберието и демотивацията на голяма част от служителите да си вършат работата.
Потенциалът на железопътния транспорт
Проблемите с влаковете не са рядко срещани, но железопътният транспорт има плюсове, които не са за пренебрегване. И като такъв би трябвало да не отблъсква пътниците, нито да прави пътуването им неатрактивно и за някои непосилно. Ето ги и тях:
Влакът отделя значително по-малко въглеродни емисии в сравнение с всяка друга форма на придвижване извън велосипеда и ходенето пеш.
- По-високата му енергийна ефективност допринася за това да бъде най-екологичната форма на транспорт. Има капацитета и да разтовари пътищата чрез превозване на големи количества товари и много на брой пътници едновременно, като така намалява нуждата от употреба на многобройни превозни средства.
- По-малката податливост на метеорологични условия и на фактори като задръствания и натоварвания го прави по-надежден. На теория следва да е и по-достъпен ценово.
- Статистически, железопътният транспорт има и драстично по-нисък процент на инциденти в сравнение с автомобилния транспорт, което го прави по-безопасен и за пътници, и за превоз на товари. В страна като България, където е малко вероятно да видим завършена магистрала "Хемус" или качествено ремонтирана магистрала "Тракия", това е от особена важност.
Поправете ме, ако греша, но ако дадена форма на транспорт носи потенциала да допринесе за овладяване на войната по пътищата, редуциране на задръстванията, икономия на енергия, ограничаване на замърсяването на въздуха, а в добавка към това и да осигурява живописно и достъпно за всички пътуване, то нейната атрактивност май би трябвало да се приоритизира активно.
Влаковете могат да бъдат и прекрасно място за запознанства. Несъмнено много любовни истории и приятелства са завързани именно, пътувайки по този начин. Можете да слушате музика, да четете книги, да си говорите и да се опознаете истински, защото влаковете са място, където суетата и предразсъдъците не са от значение.
Пътуването с влак през България предлага и уникални изживявания. Преминаването през Стара планина и възможността да се насладите на красиви природни гледки са моменти, които не могат да се изпитат с друг вид транспорт.
Все пак, за да стане пътуването с БДЖ предпочитан избор за пътниците са необходими значителни подобрения в скоростта, комфорта и качеството на обслужване. Само така може да се преодолее текущото състояние, което кара много хора да избягват този вид транспорт.
Не ни остава друго освен да се надяваме пътуването с влак един ден и у нас да е удобно, приятно и изпълнено с някакъв ретро-романтизъм пътуване.
Изпратихме до БДЖ запитване, за да изложат своята позиция за бъдещето на влаковете в България, ето какво ни отговориха:
Какви конкретни мерки предприема БДЖ за подобряване на качеството на влаковете, включително осигуряване на климатизация през лятото и отопление през зимата?
Конкретните мерки за подобряване на условията за пътуване с влак са свързани с модернизация на съществуващия подвижен състав и закупуване на нов подвижен състав, който да отговаря на съвременните стандарти за комфорт. В тази връзка беше извършена доставка и въвеждане в експлоатация на 76 броя модернизирани пътнически вагона с климатична система, използвани в конвенционалната железопътна система на ЕС.
Колко средства са вложени в модернизацията и поддръжката на вагоните през последните 5 години?
Освен закупуването на нови за дружеството вагони, през последните години в модернизация и поддръжка на вагони са вложени следните средства:
- За рециклиране на 15 бр. пътнически вагони за междурелсие 1435 мм на стойност 7 600 000,00 лв. без ДДС;
- За капитален ремонт на 6 бр. пътнически вагони и капитален ремонт с преустройство на 3 бр. пътнически вагони за междурелсие 760 мм. на стойност 1 823 000,00 лв. без ДДС.;
- За текущо поддържане на парка пътнически вагони на „БДЖ - Пътнически превози“ ЕООД в посочения период са извършени 9 081 текущи ремонта, 347 средни ремонта и 1 376 деповски ремонта на обща стойност 58 765 115 лв.
Как БДЖ гарантира, че влаковете се почистват редовно и какъв е графикът за тази дейност?
Поддръжката и почистването на вагоните се извършва по утвърдени критерии и правила. Вътрешните помещения на вагоните и мотрисите се почистват всеки ден в специализираните депа и пунктове преди композиране на влаковете за пътуване. Основно почистване се извършва на всеки четири седмици, а освен всекидневното почистване, вагоните и мотрисите се почистват и всеки път преди тръгване от начална гара и след пристигане в крайна гара.
По време на пътуването поддържането на чистотата в подвижния състав зависи изцяло от културата и добросъвестното отношение на пътуващите.
Каква част от подвижния състав на БДЖ е над 30 години и какви са плановете за неговото обновяване?
Пътническите вагони на възраст над 30 години са 181 броя, като от тях 151 вагона са модернизирани в периода 1997 г. – 2022 г. Това са 26,77 % от парка пътнически вагони на дружеството.
Електрическите и дизеловите мотрисни влакове на възраст над 30 г. са 12 броя или 20 % от парка мотрисни влакове на БДЖ.
Плановете са свързани с това най-старият и амортизиран подвижен състав, който не подлежи на модернизация, поетапно да бъде подменен с нов.
Какъв е средният процент на закъсненията на влаковете през последната година?
Средно месечното изпълнение на графика за движение на влаковете за 2024 г. възлиза на 88,34 %, т.е. средния процент на закъснения на влаковете през последната година е около 12 %.
Какви са основните причини за тези закъснения – технически, организационни или други?
Закъсненията се дължат основно на непредвидени ситуации с възникнали повреди в подвижния състав или на независещи от железопътния превозвач причини като инциденти с неправомерно преминаване на железния път от превозни средства, хора и безстопанствени животни, възникнали пожари в близост до жп линията, възникнали повреди в захранването на контактната мрежа от лоши метеорологични условия или други причини, аварийни или планирани ремонти по железопътната инфраструктура и т.н.
Половината от закъсненията са предизвикани от външни на железницата причини, а през последния летен сезон около 20 % от закъсненията се дължат на намаления на скоростта на движение на влаковете поради прекомерно високи температури.
Закъсненията по вина на превозвача са 26 % от всички възникнали закъснения през годината.
Какво се прави, за да се подобри общият комфорт на пътниците – като седалки, санитарни възли, достъп до Wi-Fi и други удобства?
С цел подобряване на общия комфорт на пътниците се инвестира в подновяване, ремонт и модернизация на подвижния състав. Освен новозакупените за дружеството вагони и извършваните по-големи ремонти с модернизация на подвижния състав, в края на 2023 г. е сключен договор за „Извършване на претапициране със смяна на вложката на седалките на 70 броя пътнически вагони“, който към момента е изпълнен на 93 %. Подмяната на захабени и амортизирани седалки и тапицерии значително подобрява усещането за комфорт по време на пътуване.
Към новодоставения подвижен състав, като минимални изисквания се залагат наличие на тоалетни от затворен тип и информационна система. По договора за модернизация на пътнически вагони за 760 мм са възложени монтаж на платформи за достъп до вагоните на лица с намалена подвижност, както и отделения за превоз на велосипеди.
Какви са целите на БДЖ за подобряване на качеството на услугите до 2030 г. и как ще бъдат измервани тези успехи?
Целите на БДЖ са поетапно да подобри условията за пътуване с железопътен транспорт чрез осигуряване на по-голям комфорт при самото пътуване, повишена надеждност, лесна достъпност и своевременна информираност чрез все повечето предоставени възможности за извършване на услуги през дигиталното пространство.
Най-добрият измерител за постигнатите подобрения е удовлетвореността от ползвателите на услугите и привличането на повече хора към този начин на придвижване.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!