С тартът на тол системата ще е на 1 март, но до 27 март глоби няма да се налагат. Причината е в неизяснените спорове между превозвачи и представителите на Агенция "Пътна инфраструктура".
"Ще има протест. Искахме 4 точки, със Столична община и СДВР сме се разбрали за две – на "Цариградско шосе" и на "Ботевградско шосе". Протестът ще е от 11 до 16.30 часа. Очакваме поне по 100 камиона на всяка позиция".
Това съобщи Дариан Десподов от "Сдружението на малките и средни превозвачи" в предаването "Здравей, България" по NOVA.
Стартът на тол системата се отлага за 27 март
"Излезе информация, че сме обвързани с политически партии. Този протест няма нищо общо с политиците в България. Камионите ще се движат с конвой на полицията без да пречат на другите граждани", обясни той.
"Малкият и среден бизнес е тотално убит. По наши сметки увеличенията са 7 пъти – от таксуването с винетни стикери и тол такси", заяви Десподов.
"Оскъпяването е безспорно, всеизвестно и е за всички. Със седем пъти е може би при малките превозвачи с тирове. При автобусите достига и до 12 пъти. Не бих казал, че всички са застрашени от фалит. В крайна сметка крайният потребител ще плати тази цена, защото това увеличение ще бъде пренесено съответно на българските граждани", обясни Петър Захариев от "Национално сдружение на автобусните превозвачи".
"Ние сме за тол системата, защото тя ще сложи по-добър ред в ползването на пътищата и плащането. Но самият модел не е най-добрият, бихме казали, че е малко сгрешен, защото се различава кардинално от всички модели в Европа", добави той.
Превозвачите са били приети в сряда вечерта от премиера Бойко Борисов. На срещата им е обещано, че особено драстичните нарушения ще бъдат променени.
Темата коментира пред NOVA и проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура". Освен пояснения за тол таксуването, Асенов отговори и на някои от твърденията на превозвачите:
"От София до Бургас е 10 лв. тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване. Ако човек иска да мине с камион по транзитния маршрут "Калотина" – "Капитан Андреево" – говорим за 40 лв. Всеки може да сметне, че за това разстояние увеличението е 2 пъти. Ние имаме най-ниските тарифи в Европа. В момента всички второкласни пътища са безплатни", обясни проф. Асенов,.
"Няма да има допълнителни разходи за превозвачите. Имаме модел за тол таксуване, който не е измислен в България. Такива доставчици на услуги има във всяка тол система. Тези доставчици на услуги не вземат просто едни пари. Те имат информационна инфраструктура. Процентите варират между 3 и 8% в различните държави. В Белгия например има 8%", каза още проф. Асенов.
По думите му е важно какви услуги се искат и каква отговорност носят доставчиците.
"Те носят отговорност за пълното събиране на средствата, включително и финансова. Всичко, което декларират, като данни за движението на пътните превозни средства към държавата, ние го изискваме на 100% от доставчика. Ние реализираме правоприлагането и търговското опериране по отношение на маршрутните карти и винетките", добави той.
"Говорили сме и многократно сме казвали, че при старта на тол системата тези проценти са такива, а с течение на времето с развитието на модела тези проценти се намаляват. Няма да има допълнителни разходи за превозвачите. Всички разходи ще бъдат за поети в рамките на тези 7% по цялостната организация на декларирането на данните, така че превозвачите да не носят тази тежест на дългосрочни договори. Националните доставчици започнаха да променят услугите си. Това се договорихме и това се случва", каза още проф. Асенов.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!