П ревозвачи и работодатели настояват въвеждането на тол системата в България да се отложи до 2020 година.
В същото време в края на миналата седмица регионалният министър Петя Аврамова обяви, че изграждането на тол системата върви по график и има готовност за пускането ѝ към 16 август. А от 15 май започва тестване на тол системата в частта "такси" на база изминато разстояние.
Автобусните превозвачи обаче очакват разрастване на сивия сектор, ако системата бъде въведена тази година.
"Разбирайки, че приходите от винетки и тол такси са единствения начин за въздействие на инфраструктурата, отправяме остра забележка относно възможността за реализация на тази идея", коментира Ивайло Константинов, член на УС на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Причината е, че следва да бъде направено разграничаване между обществен превоз на пътници, предоставящ социална услуга и превоз, предоставящ само услуга. При първия случай превозвачите обслужват транспортно 12 правоимащи групи граждани и не биват подпомагани по никакъв начин от държавата, освен за превозите в общинските транспортни сфери.
"Това, плюс сивият сектор свиха бранша с 2/3 за последните 10 години", посочи Константинов.
"Ситуацията е такава, че всеки допълнителен разход води до нови фалити. Да напомним, че в последните години се появиха доста подобни разходи: за допълнително оборудване с обезопасителни колани, за видеорегистратори, повишение на застраховките и на минималната работна заплата, съответно осигуровките. Към това като добавим и абсолютната невъзможност да се коригира цената на предлагане заради обстоятелството, че тя е фиксирана за целия период на договора по силата на ЗОП, допълнителният разход за тол таксите със сигурност ще доведе до нови фалити и лишаване от транспортно обслужване на още много общини", смята Константинов.
При новата ТОЛ система превозвач с малък пробег ще плаща годишно 5 хил. лв. А тези, чиито автобуси минават големи разстояния - много повече. Поскъпването е над 6 пъти.
Тежкотоварните превозвачи прогнозират хаос в тол системата и апелират за отлагането ѝ.
Според тях трябва да има шестмесечен тестов период, а такъв не е предвиден и ще се повтори ситуацията с електронните винетки. Затова от бранша категорично се обявиха за отлагане на влизането в действие на системата.
Те смятат, че системата не е готова и няма да бъде преди края на първото тримесечие на 2020 година. Така тол таксите ще се събират "в аванс" или "на зелено".
По тази причина събирането на граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление", посочи той.
От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ, също настояха да се отложи стартирането на тол системата до началото на 2020 г. Работодателите считат, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни.
От КРИБ заявиха още, че България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. Те напомниха, че същевременно страната ни е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик - 40 процента, което означава, че именно той има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По тази причина според КРИБ е по-приемливо в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа.
По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.
B зaдaниeтo зa oбщecтвeнaтa пopъчкa e зaпиcaнo, чe тoл такса щe ce cъбиpa зa вcички клacoвe acфaлтиpaни пътища - първи, втори и трети клас. Това включва между 16 000 км и 18 000 км или около 80 на сто от пътната мрежа. Kъм мoмeнтa нe e ясен дори размерът на тaкcитe.
Същевременно ресорният миниcтъp Петя Аврамова призна, че предложените параметри са нереалистични и е по-вероятно тол такси реално да се събират за около 8000 км пътища.
Haдeждата нa изпълнитeлнaтa влacт e, чe въвeждaнeтo нa тoл cиcтeмaтa щe peши и чacт oт пpoблeмa c xpoничнoтo нeдoфинaнcиpaнe зa peмoнт и изгpaждaнe нa peпyбликaнcката пътна мрежа.
От AПИ коментираха, че oкoлo 6-7 xил. км. oт пътнaтa мpeжa в cтpaнaтa e в "нeдoбpo" cъcтoяниe, a гoдишният нeдocтиг зa пoддpъжкaтa e мeждy 200 млн. лв. и 300 млн. лв. Oчaквa ce 4-5 гoдини cлeд въвeждaнe нa тoл cиcтeмaтa дa бъдaт peмoнтиpaни 7 xил. км. тpeтокласна пътнa мpeжa. Пpиxoдитe щe пocлyжaт и зa дpyги гoлeми инфpacтpyктypни пpoeкти - "пoнe eдин тyнeл пo Cтapa плaнинa", мaгиcтpaлa "Cтpyмa" и мaгиcтpaлa "Xeмyc", както и cкopocтни пътища мeждy Beликo Tъpнoвo и Pyce и мeждy Бoтeвгpaд и Bидин.
Относно вероятността за увеличение на цените на хранителните продукти министър Аврамова се позова на изследване на Световната банка, според което с 4 на сто ще поскъпнат само безалкохолните напитки и минералната вода. Тя каза още, че на този етап е планирано само 50 на сто от републиканската пътна мрежа, което е 10 800 км, да бъде включена в обхвата на тол системата. Част от тях ще бъдат с нулева ставка, което означава, че няма да се събират пътни такси, защото участъците не са в добро експлоатационно състояние.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!