П ревозвачите подготвят ефективни протестни действия на 27 април, които ще обхванат градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе.
Това обявиха на пресконференция днес организаторите
- Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюз на международните превозвачи, предаде БТА.
Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи, обобщи исканията, които са в три направления.
На първо място
- премахване за 6-месечен период на биокомпонента, което ще доведе до поевтиняване на горивата с около 10-15 ст. на литър за всеки български гражданин. От бранша настояват за намаление на акциза на горивата с 50 % за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин. Те обръщат внимание, че поради мерките, наложени срещу Русия, суровият петрол от сорта "Урал“ се търгува с 35 долара за барел по-евтино спрямо сорта "Брент", но това по никакъв начин не поевтинява цената му в България.
Автобусни превозвачи алармират, че градските и междуселищни автобусни превози
от общинските и областните транспортни схеми се извършват основно с автобуси на алтернативно гориво-метан, а цената на този вид гориво е увеличена с около 200% спрямо цените от 2019 г. За да се гарантира движението на българските граждани с автобуси, е необходимо държавата да осигури средства, за да изплати в пълен размер законово полагащите се субсидии за превозите по градски автобусни линии и линии в слабо населените планински и гранични райони, както и компенсациите, предвидени за определени категории граждани, ползващи преференциални цени за своето пътуване, предлагат превозвачите. Според тях се налага спешна промяна в нормативната база, с която да се разшири обхватът на субсидираните междуселищни превози.
На второ място от бранша категорично
"не подкрепят модела на комуникация с МРРБ и отказват да участват в поредната манипулация на българското общество, че превозвачите не искат да плащат за ползването на пътната мрежа". "Икономическата логика, че който руши повече, плаща повече, е напълно приложена в настоящия момент, защото смисълът ѝ е превозните средства с по-голяма обща маса да плащат повече, отколкото леките автомобили, което е факт и в момента. Това обаче не означава, че от 85 000 превозни средства трябва да се съберат повече пари, отколкото от 4 000 000 леки автомобила", коментира Йордан Арабаджиев. Според него липсва какъвто и да било икономически анализ, въз основа на който да се определят тези цени.
"Не подкрепяме и предложението всички второстепенните пътища да бъдат таксувани.
Подобно нещо не съществува в нито една европейска държава", казаха още от бранша. Те настояват и за прозрачност и отчетност при функциониращата в България тол система, която да е публично достояние на всички български граждани, както и въвеждане на механизъм, чрез който транзитният трафик и чуждестранните превозвачи да имат по-голяма тежест при плащането на тол такси, като им се забрани да използват второстепенните пътища.
Вследствие на пандемията от COVID-19, Пакета за мобилност I, високите цени на горивата и кризата с войната в Украйна,
превозвачите са изправени пред постоянната заплаха от преустановяване на превозите и доставките и поради липсата на адекватна политика и ефективно подпомагане от страна на правителството към сектора, обобщиха от бранша проблемите си. Според тях всички европейски страни са предприели незабавни мерки за облекчаване на условията, при които работят местните превозвачи, осигурявайки им навременно подпомагане.
Според българските превозвачи към настоящия момент обаче българското правителство не е създало никакви конкретни мерки
за справяне с високите цени на горивата или, ако има такива, не са осезаеми за нас, като потребители на тези продукти. Те казаха, че през последните два месеца са направили редица конкретни предложения до държавните институции в България и са участвали в множество дискусии, свързани с необходимостта от бързи и адекватни мерки, касаещи пряко въздействието върху автомобилния превоз на всички посочени фактори, като до момента резултат от всичко това няма. Именно това бездействие ги принуждава да пристъпят към крайната мярка на ефективен протест.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!