В ъвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа, предлага Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Това е предвидено в проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата.
Целта е да се осигури нова опция за краткосрочно използване на платената пътна мрежа, което отговаря на нуждите на потребителите и обществените очаквания за по-голяма мобилност и достъпност. Така ще се облекчат максимално водачите, на които се налага да ползват републиканските пътища само в рамките на 24 часа. До момента те могат да купят уикенд, седмична, месечна, тримесечна и годишна винетка.
Допълнително ще се определи и цената на еднодневната винетка, уточнява правителствената пресслужба. БГНЕС припомня, че за уикенд винетка към настоящия момент водач заплаща 9 лева, седмичната струва 13 лева, месечната - 27 лева, тримесечната 48 лева, а годишната 87 лева.
Предвидени са промени и в методиката за определяне на тол таксите, които заплащат тежкотоварните превозвани средства над 3,5 тона. Съгласно изискванията на европейската директива се предлага задължително диференциране на таксите за ползване на пътищата според техните екологични характеристики. Така цената на тол таксата за километър ще се определя не само според категорията и броя оси на автомобила и класа емисии EURO, но и в зависимост от класа емисии на СО2 на превозното средство.
Директивата предвижда чрез финансови стимули с облекчени ставки или премии да се насърчи преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни превозни средства, а най-старите и замърсяващи камиони с най-ниски еврокатегории ще плащат по-скъпи тол такси.
Очаква се изменението, което въвежда изискванията на директивата в националното законодателство, да допринесе за подобряване на качеството на атмосферния въздух и намаляване на емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт. Това ще има благоприятен ефект върху общественото здраве чрез предотвратяване на редица респираторни и сърдечно-съдови заболявания, причинени от замърсения въздух. Ще се подобрят и условията за живот в населените места, особено в големите градове, където проблемът със задръстванията и наднорменото замърсяване е особено осезаем. В дългосрочен план, предвидените мерки целят ускоряване на прехода към нисковъглеродна мобилност, което е ключов елемент от екологичния преход и усилията на ЕС да постигне климатична неутралност до 2050 г. Налагането на принципа „замърсителят плаща“ ще стимулира по-устойчиви транспортни модели и преминаване към електрически и водородни превозни средства с нулеви емисии.
Приходите от по-високите такси за замърсяващите превозни средства допълнително могат да се използват за инвестиции в нисковъглеродна транспортна инфраструктура, енергийна ефективност в транспорта и мерки за декарбонизация на сектора.
В 6-месечен срок от влизането на закона в сила се предвижда да бъде извършено изменение в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.
С проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата се въвеждат и други понятия, свързани с пътищата и таксите за тяхното ползване.