Б елоградчишкият епископ Поликарп - викарий на Негово Светейшество българския патриарх и Софийски митрополит Неофит, отслужиха празничното богослужение за така нареченото Второ Възкресение Христово в митрополитския катедрален храм "Св. великомъченица Неделя".
На службата, наречена още вечерня, за втори път след полунощ прозвуча евангелският текст, възвестяващ за възкръсналия Спасител.
Богослужението започна с празничния тропар за Възкресение Христово, който се изпълнява на църковнославянски език. С него Църквата възвестява победата на живота над смъртта, която е извършил Нашият Спасител - Иисус Христос.
В богослужението участваха отец Николай Георгиев - предстоятел на катедралата "Св. великомъченица Неделя", свещеници от Софийската епархия и от храма. На празничната служба присъстваха също представители на Руската и на Румънската православна църква у нас, гръцки свещеник, както и новият апостолически нунций у нас монсиньор Лучано Суриани.
На празничната литургия, по традиция, бяха прочетени текстове от Евангелието на различни езици, посветени на Възкресението на Божия син - Иисус Христос. Така се напомня, че благата вест за Христовото Възкресение е била отнесена от апостолите до всички народи по света.
В митрополитския катедрален храм "Св. великомъченица Неделя" евангелският разказ за явяването на Иисус Христос на неговите ученици в Йерусалим от свети апостол Йоан (20:19-25) беше прочетен на древните езици - църковнославянски, който е близък до старобългарския, латински, гръцки, иврит, персийски, както и на много от съвременните европейски езици. Този текст от Евангелието на свети апостол Йоан прозвуча на английски, френски, немски, български, руски, румънски, унгарски, турски език.
Белоградчишкият епископ Поликарп прочете пред събралите се вярващи в храма патриаршеското и синодално Пасхално послание за Възкресение Христово до българския народ, което БТА публикува вчера - на Велика събота.
"Със Своето славно Възкресение Господ победи смъртта не за Себе Си, а заради нас, за да имаме ние живот. Той затова се въплъти, живя между нас, яви ни Своята божественост и светът видя "славата Му, слава като на Единороден от Отца" (Йоан. 1:14) - защото такава беше Божията свята воля: "... всякой, който вярва в Него, да не погине, но да има живот вечен (Йоан. 3:15)", казват патриарх Неофит и митрополитите от Светия синод на БПЦ-БП.
Те заявяват в своето послание, че Христовото Възкресение е фундаментът на нашата спасителна вяра. Върху него се основава нашата светла и от нищо непомрачима надежда. А нашата вяра и надежда намират осъществяването си и се проявяват по най-добрия начин в любовта, на която пръв Христос ни научи. Тази любов Той ни завеща като неотменим белег за принадлежността ни към Неговото ново общество - Неговата свята Църква.
"Днес тази съвършена христоподражателна любов е по-нужна от всякога. Днес, когато изпитанията и пред християните, и пред цялото човечество се увеличават неимоверно, когато живеем във все по-голяма несигурност и страхове, когато природни бедствия и военни конфликти осъждат стотици и милиони на изгнаничество и лишения, а преждевременно погубените човешки животи са безброй, в света все повече се засилва тягостното усещане за безсилие и безпомощност.
Неспособността ни като хора да живеем в траен мир и благоволение, в смирение, взаимно разбирателство и взаимопомощ, отсъствието на състрадание и милосърдие в отношението на човек към човека, а също така и нежеланието за осъществяването на Божията свята и съвършена воля - всичко това все по-видимо определя облика на съвременния свят и заплашва да ни лиши от увереност в самия смисъл на нашия живот и съществуване", казват Негово Светейшество и архиереите от БПЦ-БП.
Храмът беше изпълнен с много вярващи, дошли заедно да почетат Възкресение Христово - Великден, който е най-големият празник за всички християни, наричан "празник на всички празници".
Смята се, че Възкресението на Иисус Христос е най-великото събитие в историята на човешкия род.
Възкресение Христово, или Великден, е денят, в който християните празнуват Възкресението на Сина Божи Иисус Христос на третия ден, след като е разпънат на кръст и погребан. Със смъртта си Иисус Христос е изкупил греховете на човечеството, а с Възкресението си дал надежда за живот след смъртта. В евангелските текстове често се споменава, че приживе Иисус Христос нееднократно е предсказвал разпъването си на Кръста и Възкресението си след три дни. Когато на третия ден след погребението му Мария Магдалина отива с други жени в гробницата, за да намаже тялото на Иисус с благовонни масла, каквато е била древноюдейската традиция, намира гробницата празна.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!