"Миналата седмица случайно разбрахме, че на 6 април т.г. Агенция "Пътна инфраструктура" тихомълком е сключила договори за реализация на проекта за АМ "Струма" (лот 3.2.2) и пътни връзки в участъка, който е в Кресненското дефиле", обявиха от "Продължаваме Промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ) в декларация от трибуната на Народното събрание. Тя беше прочетена от заместник-председателя на парламентарната група Владислав Панев.
Обичайно големите инфраструктурни проекти "се къпят" в публично внимание и първите копки се случват с много фанфари, коментира той. Каква е причината обаче никой от управляващите да не обяви предварително двата договора, подписани на 6 април, за изграждане на 27 км източно от Кресненското дефиле за 1,2 млрд. лева, коментира Панев. Той отбеляза, че не е имало публично обявяване, нито прессъобщение, а министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков изненадващо поканил медиите на първа копка за доизграждането на пътен възел Кресна и пътните връзки към него, част от лот 3.2 на АМ "Струма", ден преди въпросната първа копка.
Протест на природозащитници заради строежа на АМ "Струма" край Кресна
АМ "Струма" трябва да бъде построена, но повече от десетилетие това не се случва, не се намира начин за реализирането на този проект, при осигурено финансиране от Европейския съюз. Вината за това години наред се прехвърля върху гражданските организации, жителите на района и местния малък бизнес, посочи Владислав Панев. Той уточни, че предложението на служебното правителство и на много редовни правителства преди него не е за изграждане на магистрала, а за строеж на първокласен път, разделен на две еднопосочни трасета, като едното е съществуващото през Кресненското дефиле, а другото през въпросния източен обход.
България оттегли проекта за АМ "Струма" през Кресненското дефиле
Панев посочи, че изграждането на АМ "Струма" е приоритетен проект и за България, и за ЕС. Осигуреното финансиране от европейските фондове е за трансевропейска магистрала, а не за първокласен път, отбеляза обаче той. Така този съмнителен проект ще трябва да бъде финансиран в крайна сметка от републиканския бюджет, което би оказало негативно влияние и върху обявения дефицит от 6,4 процента от служебното правителство, ако първите плащания се случат през 2023 г., смята Панев.
Той отбеляза, че с оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) от 2017 г. е бил избран като вариант за трасе на магистралата към Гърция да се използва съществуващият през Кресненското дефиле Е-79, а в посока София да се строи изцяло ново източно трасе.
"Договорите в момента са именно за това източно трасе, а когато то е готово, ще се започне рехабилитация на Е-79. Участъкът реално няма да е с габарит на магистрала, а ще е еднопосочна скоростна отсечка, т.е. без аварийна лента и ограничение на скоростта от 90 км/ч", каза Владислав Панев. По думите му това няма особено да облекчи пътникопотока и товаропотока от България към Гърция и нейните пристанища. Това не е магистрала, а първокласен път, отбеляза той.
"За нас този разрушителен за хората и природата вариант има алтернативни решения, които настояваме да бъдат взети. Вместо първокласен път, разделен на две еднопосочни трасета, съществуват два други варианта, които позволяват изграждането на безопасен двупосочен магистрален път посредством или тунел, или изцяло магистрален участък на изток от Кресненското дефиле", заяви заместник-председателят на ПГ на ПП-ДБ.
Според него предлаганият от правителството път с две разделени еднопосочни трасета ще доведе до пълна липса на пътна безопасност за всички ползватели на пътя.
"Знаем, че не можем да очакваме много от служебното правителство, което трябва да изпълни дадени поръчки, но искаме да уверим обществото, че ще се борим с всички законови средства и политически методи за изграждане на бърза и безопасна АМ "Струма" извън населените места, при спазване на пътната безопасност, защита на интереса на всички хора и съхраняване на уникалното биоразнообразие в Кресненския пролом", заяви в заключение представителят на ПП-ДБ.
Министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков отговори на заявеното от ПП-ДБ, че договорът е сключен на основата на тръжна процедура от 2020 г., а към него има анекс, според който, ако не продължи строителството на този участък, ще бъде платено само за пътния възел.
Шишков подчерта, че започнатото доизграждане на пътния възел „Кресна“ не предопределя трасето на магистралата. Очаква се и решение на ЕК, за да бъдат отпуснати средствата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!