З акупуването на два двигателя от Полша и ремонтът на шест други не гарантират дългосрочната експлоатация на самолетите МиГ-29, а целят осигуряване на подготовката на летателния състав на приемливо ниво до края на 2023 г.
Това обясни служебният министър на отбраната Димитър Стоянов по време на парламентарния контрол днес.
Стоянов: България не разполага с излишно изправно оръжие, което да предостави на Украйна
Той отговори на въпроса на Атанас Зафиров от „БСП за България“ какъв е резултатът от водените разговори с Полша за предоставяне на ремонтирани двигатели за МиГ-29, колко двигателя предстои да бъдат ремонтирани, колко закупени и в какъв срок те ще бъдат усвоени от българските Военновъздушни сили (ВВС).
Министърът на отбраната обясни за военните самолети
В началото на август Министерството на отбраната е изпратило запитване за закупуване или ремонт на шест броя двигатели изделие 88 за МиГ-29 до Полша, обясни Стоянов.
"В резултат от проведените срещи Полша пое ангажимент за извършването на ремонт на шест двигателя", посочи той.
САЩ обявиха допълнително финансиране за модернизацията на Българската армия
Полското министерство на отбраната е взело решение да свали от експлоатация един самолет МиГ-29 и двигателите му да бъдат подготвени за предоставяне чрез продажба на България, каза министърът и добави, че всеки един от двата двигателя има остатъчен ресурс от над 200 часа.
"Работи се активно по доставката на двата двигателя. В Министерството на отбраната е получена информация, че Полша ще предложи оферта и проект на договор през следващата седмица", съобщи Димитър Стоянов.
Радев потвърди: България преговаря за купуването на изтребители втора ръка
"По отношение на ремонта на шестте двигателя, който се очаква да приключи до края на тази година - те са собственост на Полша, министерството е подготвило и изпратило проект на междуправителствен договор", обясни Стоянов. Той отбеляза, че сключването на такова споразумение най-вероятно ще отнеме малко повече време, отчитайки необходимостта от неговото подписване и последваща ратификация от Народното събрание.
Димитър Стоянов каза, че са проведени разговори и с министъра на отбраната на Словакия относно възможността за предоставяне на двигатели, но отговорът от страна са Словакия е бил, че самолетите МиГ-29 с резервните части са предвидени за Украйна.
Още през 2014 г., когато командва българските ВВС, настоящият президент Румен Радев коментира:
"МиГ-29 е скъпо решение по много причини. Вярно е че има ресурс до 2029 г., но само на планера. Големият проблем на МиГ-29 е, че поради остарелите технологии, двигателите, кутията на самолетните агрегати и редица други важни агрегати имат много нисък общ технически и междуремонтен ресурс. Така например на всеки 350 ч. двигателят трябва да се снема и изпраща на капитален ремонт в Русия, а като стигне 1200 ч. се хвърля и заменя с нов. Данните за кутията на самолетните агрегати са съответно 500 ч. за ремонт и 1000 ч. за замяна. По подобен начин са и стойките на колесниците, катапултните седалки и редица други агрегати".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!