- Kое беше по-добро за България, д-р Желев - коалиционен кабинет, или правителство на малцинството?
- Може би правителство на малцинството е по-добрият вариант. Защото в коалициите, особено пък при нашите политически нрави и обичаи, винаги в критични моменти се опитват да извиват ръце, да акцентират върху проблеми, които за съюзниците и партньорите са по-изгодни. Това може много да обърка нещата и, най-важното, допълнително да обтегне отношенията вътре в коалицията.
... Държа да кажа, че имам доверие в премиера Бойко Борисов. Смятам го за искрен човек и че това, което той обещава, има твърдото намерение да го реализира. Това мнение и настроение на ключовата фигура в изпълнителната власт е много важно. Дали всичко от това, което премиерът има желание да направи, ще стане, е въпрос не само на добрата воля, на амбицията, но и на обстоятелствата, в които ще се действа.
... Не е въпрос формално да се откриват и закриват министерства. Едно време при социализма постоянно събираха и разделяха министерствата на културата и на образованието. И си спомням как Радой Ралин осмя това в един от прегледите "Фокус", които вървяха по кината преди главния филм. Току-що пак ги бяха обединили и между табелките с имената им Радой беше измислил да сложат един цип - за да е лесно при следващото им разделяне. Не е добре, когато министерства се закриват, откриват и разделят по формални причини.
- Как ще коментирате случая с проф. Божидар Димитров? Той беше лустриран в парламента, но след това издигнат за министър.
- В случая, след като гласуваха да не се допускат в ръководните тела на Народното събрание хора, били сътрудници на ДС, смятам, че Бойко Борисов не трябваше да прави този компромис и да направи Димитров министър. Това леко хвърля сянка върху него. Не става дума за приятелско отношение, но ти въвеждаш двоен стандарт. Двойният стандарт в управлението е много опасен.
Иначе откриването на министерство за българите в чужбина е страшно важно. Това е един голям проблем за България.
Както предвид демографската катастрофа, която преживяваме, така и поради ред други причини. Наблюдавам как хората кандидатстват и чакат с години за българско гражданство. Бюрократичните структури не си вършат добре работата. Може би има и някакви користи. А е важно всички, които искат да стават български граждани, да бъдат приемани, ако, разбира се, отговарят на условията.
- Много хора очакват да чуят щракане на белезници и вкарване в затвора на хора от предишните управления. Реални ли са тези очаквания?
- Тия неща трябва да станат. Само че в затвора да влязат хората, които действително са за там. Да не стане така, че тия, които са за затвора, да определят кой да влезе зад решетките. Това би било голям скандал и може да донесе големи неприятности на кабинета.
- Кой според вас трябва да е основният приоритет на кабинета "Борисов"?
- Трудно е да се каже, тъй като те не са един или два. Много са проблемите, които се нуждаят от спешно решаване. Във всеки случай първото нещо, което трябва да се направи, е борбата с организираната престъпност и корупцията. Когато от това се видят резултати, веднага ще бъде респектирана и битовата престъпност. Не казвам, че тя ще престане да съществува...
- Няма държава без такава престъпност.
- Да, обаче у нас тя вилнее. Какво означава да бъдат разглобени релси пред влак, пълен с пътници, който се движи?! Ами извършителите на това деяние са потенциални убийци. И трябва да бъдат съдени като такива. Между изпълнителната власт и съдебната система трябва да се осъществи по-сериозен контакт.
Не едната власт да диктува на другата, но даимат добрата воля да променят съответните членове в НК и в НПК, за да може това да има своите резултати.
- Не ви ли смущава фактът, че Бойко Борисов е авторитарен тип ръководител и това неминуемо ще се отрази и на управлението на кабинета му.
- Когато човек е извън властта и показва един стил, едни намерения и амбиции, които често дразнят, е едно. А когато дойде на власт и поеме отговорностите на гърба си, винаги има промяна в стила на работата. Аз съм сигурен, че той ще бъде по-мек, ще се съобразява със законите и ще действа в тяхната рамка. Вярвам в това.
- Добре ли е, или не е това, че в правителството експертите са много повече от политиците?
- Зависи от обстоятелствата. Има периоди, когато се правят големи промени, и тогава политиците също имат голяма роля, но особено важни са експертите. Тъй като политиците обикновено са хора без опит и познаване на материята в дадена област.
Имам предвид и годините в началото на 90-те от миналия век. Че кой от тогавашната демократична опозиция имаше управленски или политически опит? За да решават големите проблеми на държавата и обществото. Никой не беше ходил в Принстън и Харвард или пък учил в специални политически училища.
Нежните революции в Източна Европа показаха, че и без тях могат да се правят великите промени. Опитът, животът, реалният политически процес подсказват какво и как трябва да се прави. Стига човек да умее да се учи и да вижда същността, а не повърхността на процесите.
Затова мен този проблем не ме смущава. Хубаво е, че има повече експерти, те са компетентни и можещи хора. Но те пък в процеса на работа трябва да се научат да станат и политици.
- Трябва ли да се подмени конституцията на България и трябва ли за това да се свиква Велико народно събрание?
- Да, трябва. Но не там, където сега смятат някои разпалени политици, а на съвсем друго място. Трябва да се смени формата на държавно управление. Вместо парламентарна да стане президентска република. Не от американски тип, а от европейския, от френския тип. САЩ са стопроцентова президентска република, там президентът е и шеф на правителството.
Докато в европейския модел, създаден от генерал Шарл дьо Гол, има и президент, и премиер. Но президентът има доста широки правомощия за контрол над изпълнителната власт. Това е много важно, защото се създава една зъбчатка между правителството и президента. И нещата се пускат в действие.
За периода на прехода това беше страшно необходимо. Защото можеш да имаш парламент, който да гласува чудесни закони, но нямаш ли изпълнителна власт, която да пусне машината бързо в действие, за да се правят реформите, нищо не се получава.
- Ами ето сега Бойко Борисов има парламентарно мнозинство за промяна на конституцията в посоката, за която настоявате. Нали се говори, че той ще е следващият президент на България.
- Дай боже, ако той се справи с всички големи и трудни задачи, с които се е ангажирал, и да промени конституцията. Нека да бъде и президент!
Със съкращения - Пълният текст на интервюто
Ж. Желев: Бойко да направи президентска република
Дай боже, ако той се справи с всички големи и трудни задачи, с които се е ангажирал, да промени и конституцията, казва президентът д-р Желев в интервю за Пенчо Ковачев от "24 часа"
30 юли 2009, 15:46
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!