П ървата официална визита зад граница на новия български държавен глава Румен Радев, предизвика коментари още преди президентът да замине, а повод за това стана решението му да пътува с военния „Спартан“.
Защо обаче ген. Радев
избра военно-транспортния самолет пред комфорта на „Авиоотряд 28“,
който предлага големия пътнически лайнер „Еърбъс А319“ и по-компактния „Фалкон 2000, проверява NOVA.
„Спаран“-ът е собственост на Военновъздушните сили, които генералът познава повече от всеки друг, като бивш военен пилот. От администрацията на президентът обявиха, че изборът на военния самолет е направен с цел икономии.
Но наистина ли най-евтино се лети със „Спартан“ и каква е разликата между трите самолета?
Поглед към българския „Еър Форс 1“. Нищо повече от пътническите самолети, които ползват авиокомпаниите за граждански полети. Разполага с около 150 места в зависимост от модификацията. Лети на височина 12 000 метра и развива скорост от 900 километра в час.
Правителственият „Фалкон“ е далеч по-малка машина. Може да се издигне на 14 хиляди метра височина, максималната му скорост е 890 километра в час, но пък разполага с едва около 20 места за пътници.
Военнотранспортната машина „Спартан“ няма нищо общо с лукса на останалите самолети.
Обикновено транспортира военна техника или пък се използва за парашутни скокове и други специални мисии. Интериорът му е по-семпъл и направен така, че лесно да може да се променя съобразно мисията. При пътнически полети в Спартана могат да се наредят максимум 60 седалки. Максималната височина, на която лети е 9 хиляди метра, а максималната скорост – 600 километра в час.
Разстоянието от София до Брюксел е около 1800 километра. С „Еърбъс“-а и „Фалкон“-а това разстояние се прелита за около 2 часа, а с военния самолет, който е по-тромав Радев ще вземе това разстояние за 3 часа при максимална скорост.
Според производствените характеристики на всеки самолет, еърбъсът харчи най-много – 5 литра гориво на километър полет. Спартанът – 3 литра на километър, а фалконът – 2 литра. Тоест от София до Брюксел най-скъп би бил полетът с еърбъса, тъй като ще изгори 9000 литра, докато за същото разстояние разходът на спартана ще е 5400 литра, а фалконът – само 3600 литра.
Очевидно е, че най-евтиното пътуване предлага малкият правителствен фалкон. Конкретно за тази визита обаче, той отпада като вариант, тъй като е прекалено малък за делегацията на Радев. Затова вероятно е предпочетен полета със „Спартан“.
„800 долара е по-евтино с военен самолет.
Те се използват за далечни разстояния заради малкия разход на гориво. Причината е заради витлата в летателната машина. Президентът Румен Радев ще взема решение с какъв самолет ще пътува“, заяви Ангел Борисов – бивш главен авиоинспектор.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!