Д иректорът на Фонда за лечение на деца в чужбина Павел Александров е освободен от поста си, съобщиха от Министерството на здравеопазването.
Причините са резултатите от проверка на Инспектората на Министерство на здравеопазването във Фонда за лечение на деца в чужбина, която констатира нарушения.
От Инспектората на здравното министерство предлагат да бъде сезирана Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" заради нарушения на трудовото законодателство. Инспекторите предлагат и да се извърши финансова инспекция на цялостната дейност на лечебното заведение от Агенция за държавна финансова инспекция.
Александров е разбрал за уволнението си днес от личния състав и не е бил запознат с мотивите за решението. За него не е ясно защо то се взима точно в този момент. От неправителствения сектор
определиха уволнението на Александров като притеснително.
"Първото ми притеснение е за работата на самия фонд", коментира Красимира Величкова, директор на "Български дарителски форум" и член на обществения съвет на фонда. По думите й в момента се сменя и общественият съвет на структурата и въпросът е дали новите членове и новият директор ще успеят да навлязат достатъчно бързо в работата така, че "да няма деца, които да пострадат".
Фондът е създаден, за да помага и организационно и финансово за лечението на деца до 18 години в чужбина. От октомври 2010 г. до днес негов директор беше Павел Александров. За цялото това време, въпреки, че е трябвало да бъде атестиран веднъж на три години, такава атестация не е правена. Той декларирал, че към датата на назначаването, че е управител и има участие в "Полинс-М" ООД, която не развива дейност. Комисията установява, че
до 29 април 2013 г. Александров е бил управител и съдружник на "Полинс-М"ООД.
Той "е реализирал действие за прехвърляне на дяловото си участие във фирмата и за прекратяване на договора си за управление".
Нарушения комисията установила и в обществения съвет, който е консултативен орган от 17 членове. Така към момента на проверката съставът на Обществения съвет не е актуален - част от членовете на съвета са с прекратени правоотношения, с променена месторабота и др.
Външни експерти, които подпомагат дейността на Фонда пък се определят със заповед на директора на Фонда, съгласувана с министъра на здравеопазването. "Представените на Комисията "доклади на външните експерти" не отговарят на нормативно установените изисквания", се казва в доклада. Освен това инспекторите констатират и че
не е спазено изискването външните експерти да са хора, които не могат да бъдат членове на контролни и управителни органи на производители, вносители и търговци на лекарствени продукти, медицински изделия и апаратура.
Така например на случаен принцип е установено, че д-р Румен Събов, външен експерт по специалност "дентална медицина", е управител на "Био Дентина" ООД - в ликвидация, с предмет на дейност "Внос на медицински изделия, медицинска и дентална техника.
Комисията посочва и че не са правилно приложени правилата за предварителен контрол, непълно е уредена дейността на Фонда по организационно и финансово подпомагане на деца до 18 годишна възраст.
Освен това инспекторите констатират, че директорът дори не е издал заповед относно съдържанието на досиетата за лечението на деца, които се създават и съхраняват във Фонда.
Комисията проверила и реда на възлагането на обществени поръчки и констатира, че от 1 януари 2012 г. до 28 март 2013 г. е проведена процедура по Закона за обществените поръчки с предмет "Осигуряване на самолетни билети и хотелско настаняване за нуждите на Център "Фонд за лечение на деца", като е сключен договор с изпълнителя "България Ер" АД на стойност 360 000 лв. без ДДС.
През 2012 г. директорът на Фонда е сключил 20 договора за временно и възмездно ползване на недвижими имоти. Всички договори са сключени с Посолски комплекс, Виена, Австрия, като общата платена от Фонда сума за наем за годината е 6 255.80 лева. През 2013 г. по идентичен начин са сключени два договора за наем. Има сключен договор от 17.05.2011 г. с Маргарита Николова Мунос, сключен за срок от 2 години за временно ползване на апартаменти в град Париж, Франция. Договорено е Фонда като наемател да плаща на наемодателя наем в размер на левовата равностойност на 60 (шестдесет) евро на ден за едно лице. По този договор на наемодателя са изплатени 83 602.82 лева за срока на действие на договора. Комисията констатира, че договорът е сключен на 17 май 2011 г., а в него е записано, че влиза в сила от 1 април 2011 г. Както и други интересни констатации на комисията в договорите за наеми.
През 2012 г. във Фонда са подадени 837 заявления за организационно и финансово подпомагане на българчета до 18 години, от които 715 са одобрени, а 122 - неодобрени. От началото на 2013 г. до 28 февруари 2013 г. са подадени 227 заявления, от които 137 са одобрени, а 24 - неодобрени.
В процес на обработване са 66 заявления. От извършената проверка на място в структурата се установи, че заявленията не се вписват своевременно от отговорните за това лица, се казва още в доклада.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!