Пи итиката все повече започва да се преплита с шоуто,
коментират за БТА политолози.
Шоуто започна да превзема политиката и хората като че
избират този, който им се струва симпатичен и ги привлича лично,
а не мислят как той си представя света и накъде иска да ги
води, смята доц. Антоний Тодоров.
До това се стигна в резултат
на по-дълъг процес, който съдържа заличаването на съществените
различия между политическите партии и свеждането на различията
до физическите и интелектуалните качества на лидерите и
политиците, отбеляза той.
Не знам дали шоуто в политиката ще
повиши избирателната активност, възможно е хората да стоят точно
като публика в спектакъл, коментира Тодоров.
Първите появи на шоуелементи в политиката той е забелязал
преди около десетина години. Според него една от причините за
тази тенденция е, че има консенсус между партиите по основни
проблеми и с това всяка губи "горещината" си.
Освен това много
от политическите лидери според него обясняват важни дебати като
технически, като въпрос на експертни решения, въпреки че те
крият политически различия, например промените в някой закон.
Така и публиката ги смята за експертни.
Друго негово наблюдение е, че рекламата в политиката вече се
изравнява с рекламата... на праха за пране или пастите за
зъби. В същото време не става дума за един вид избор - ако не
случите с пастата за зъби, можете да я изхвърлите, но не така
стоят нещата с един мандат, отбеляза Тодоров.
Крайно време е да бъде
забранена външната политическа реклама, освен на определени
места, където, както във Франция, се слагат политическите
плакати и материали на участниците в изборите, категоричен е
той. Във Франция никъде няма да видите билборд с физиономията на
някой политик, който ви призовава да правите едно или друго,
даде пример политологът.
Той припомни, че има политическа
теория, която разглежда поведението на избирателя като поведение
на консуматора, но то е само за да обясни някои страни от
поведението на избирателя. Ако политиката се превърне в пазар,
рекламата ще я превземе, предупреди Антоний Тодоров.
Политологът Румяна Коларова вижда в появата в шоупрограми на
водещи политици продължение на стратегията да се избягват
публичните дебати.
Когато се появяват в шоупрограми, политиците
и партиите запазват монологовия модел на водене на кампания -
говорят директно на някаква публика и избягват да се
противопоставят един на друг. Политиците губят,
когато застанат един срещу друг, защото вече дори противоположни
партии имат своеобразен консенсус по определени въпроси, смята
Коларова.
Освен това фактически политиците или са отстъпили на
експертите ключови сфери от българската политика, или не искат
да извадят в публичното пространство ключови въпроси, по които
трябва да вземат решения, е нейното мнение.
Коларова каза, че политиците прибягват към телевизионния риалити формат и
за да засилят интереса на хората към политиката.
В съвременната
политология се използва понятието "демокрация на публиката",
тоест демокрацията все по-малко предполага активност от страна
на гражданите и все повече те остават в позицията на пасивни
наблюдатели.
Затова лидерите искат да използват т.
нар. риалити програми, които все още са запазили чара си на
естествен ход на събитията, на неманипулирана действителност, за
да привлекат хората, макар че всъщност тези предавания са силно
режисирани, отбеляза политологът.
Не е отскоро появата на политици в шоу програми, но вече има
повече такива програми и заради това явлението се
масовизира, коментира тя.
В своите публични изяви част от
кандидат-депутатите и партийните лидери започват да заприличват
на "силиконови хубавици" - по един и същ начин си държат ръцете,
по един и същ начин се обличат, имат подобни прически, тоест
налага се еталон на масовата култура на политическия пи ар,
смята Румяна Коларова.
Политолози: Шоуто превзема политиката
Гражданите избиратели все повече остават в позицията на пасивни наблюдатели, казват политолозите Антоний Тодоров и Румяна Коларова
4 юни 2009, 12:05
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!