Правителството отпуска 7 млн. лв. допълнителна субсидия за Българските държавни железници (БДЖ).
Това заяви министърът на транспорта, информационните съобщения и технологиите Александър Цветков.
Тези пари ще са за изплащане на забавените заплати на на работещите в железницата.
Спират се всички останали разплащания в железниците, освен изплащането на заплати и текущи разходи. Субсидията ще подпомогне бюджета на БДЖ за изплащане на заплати и текущи разходи, като железниците очакват приходи от инфраструктурни такси.
Според министъра на транспорта
дефицитът в бюджета на БДЖ е умишлено създаден,
тъй като разликата в субсидията за декември м.г. и януари т.г. е в пъти. 90% капиталовите разходи за полугодието за тази година са изхарчени.
"Капиталовият разход е бил над 90 млн. лв. и е изразходван за ремонт и строителство по обекти на БДЖ.
Възможно е доставчиците да поискат неустойки за ненавременно изплащане на сумите по договорите, затова ще се направят анализи и ще разчитаме на разбиране от контрагентите.
Предстоят преговори с всички доставчици за отлагане на плащанията. Закриване на линии не са предвидени", каза транспортният министър в отговор на въпрос.
Според Цветков
БДЖ и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) са доведени до фалит
поради разхищение и и неправилно поведение в продължение на много години.
Борим се въобще да предлагаме услугата, тъй като ситуацията е критична, допълни той. Към момента недостигът на средства в железниците е в размер на 290 млн. лв.
Задълженията на БДЖ ЕАД към доставчиците му са над 150 млн. лв., а кредитите му са близо 37 млн. лв.
Очаква се до края на годината задълженията на НКЖИ към доставчиците й да достигнат 100 млн. лв.
Основните причини заплатите на служителите на НКЖИ да бъдат забавени са намаляването на дейността и неравномерното разпределение на държавната субсидия за дружеството.
През януари месец са били заделени 25 млн. лв. от субсидията за дружеството, а за последните два месеца са предвидени едва 9 млн. лв. Подобна е и ситуацията в НКЖИ, където разчетите показват, че през първия месец от годината са получени 12 млн. лв., а за последните 3 месеца са предвидени само по 4 млн. лв.
Цветков призова протестиращите да насочат недоволството си към виновниците за авансовото изхарчване на субсидията. От следващата година субсидията ще се изплаща равномерно и няма да има проблеми с изплащането на заплатите, обеща транспортният министър. Предстои преструктуриране на БДЖ.
От общо 59 отдела в момента ще останат едва 25, а дирекциите ще бъдат намалени от 16 на шест. От транспортното министерство увериха, че съкращенията ще бъдат единствено и само в административните структури, като се очаква приходите, които ще се реализират от тези съкращения да надхвърлят 1 млн. лв.
Ще бъде направена ревизия на всички текущи договори и при възможност някои от тях ще бъдат предоговорени. До края на годината ще бъде свикано събрание на кредиторите на двете компании, за да се водят преговори за отлагането на задълженията към тях.
Става дума за колосални суми, които не могат да бъдат поети от националния бюджет, нито от двете компании, обясни Цветков.
Засега въпросът за приватизацията на компаниите не стои, допълни той.
Водят се преговори сръбските и македонските железници да се изплатят задълженията си в размер на общо близо 14 млн. евро.
Ще бъде въведена нова дирекция за маркетинг на дружеството. Предстои да бъде изготвена стратегия за развитието на железниците у нас, а световни одиторски компании да направят проверка и на двете компании.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!