„Напомням, че премиерът Бойко Борисов на заседанието на МС от 21 декември 2016г. нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки. В случай, че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип. Държа да уточня, че въпросната обществена поръчка, обявена в навечерието на празниците, не е консултирана с никого и не може да бъде квалифицирана като „неизбежна“.
Румен Радев: Ще съставя служебно правителство, когато встъпя в длъжност
Двойни глоби, нови винетки и фишове без предупреждение
Павлова: Не повече от 10 ст. на километър с тол такса
Така коментира в профила си във „Фейсбук“ новоизбраният президент Румен Радев обявяването на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси.
„Без да оспорвам законността му, намирам това решение за политически спорно. Считам, че правителството и държавната администрация трябва да спазват нареждането на премиера Борисов, който зае отговорна позиция на гореспоменатото заседанието на МС”, заяви Радев
Съобщението на сайта на Агенция „Пътна инфраструктура“ от 29 декември 2016 г. информира, че е възобновена процедурата за възлагане на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 т. Офертите се подават до 17 ч. на 5 януари 2017 г. и ще бъдат отворени на следващия ден – 6 януари.
Премиерът в оставка Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова да разговаря с избрания за президент Румен Радев във връзка с публикуваното от него мнение за възобновената от АПИ обществена поръчка.
„Министър-председателя ми разпореди и проведох телефонен разговор с новоизбрания президент Румен Радев, в който му обясних публикуваната и по официален ред от Агенция „Пътна инфраструктура“ позиция, че обявената поръчка не е ново обявена, а за избиране на изпълнител на тол системата", посочи Павлова.
Тя добави, че процедурата отново е спряна заради подадена жалба до Комисията за защита на конкуренцията.
„Постъпи нова жалба в Комисията за защита на конкуренцията, току що КЗК уведоми АПИ и МРРБ. Жалбата ще доведе до това отново временно да спрем тази обществена поръчка до следващото произнасяне на КЗК по отношение на основателността и законосъобразността на поредната жалба“, поясни Павлова и уточни, че Радев е уведомен и за спирането на поръчката.
Междувременно от АПИ коментираха, че спазват препоръката на премиера в оставка Бойко Борисов, тъй като не става въпрос за нова, а за възобновяване на стара обществена поръчка, която първоначално е обявена на 5 април 2016 г. От стартирането ѝ тя временно е спирана няколкократно. Това се е наложило заради обжалвания. Възобновявана е след произнасяне на компетентните институции - Комисия за защита на конкуренцията и Върховен административен съд.
От АПИ подчертаха, че от всички правови решения е видно, че жалбите досега са били несъществени. Обществената поръчка е на стойност 200 млн. лева.
Размерът на тази инвестиция няма да е за сметка на държавата, а за сметка на избрания изпълнител, посочиха от АПИ. Той трябва сам да я плати, авансира и след като заработи успешно, изплащането ѝ да започне с пари от събраните приходи.
Едно от решенията за въвеждане на тол системата е събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища, както и да се приложи принципът „потребителят/замърсителят плаща”. Това означава, че повече ще заплащат превозните средства, които най-много увреждат пътищата.
От Пътната агенция припомниха, че в доклад за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. Допълнителни поне 600 млн. лв. годишно са нужни за реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на поддръжката на пътищата. Държавата в момента събира 300 млн. лева. Приходите от винетки не са достатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко - за бъдещи инвестиции. Финансов недостиг в размер на 6,92 млрд. лева е посочен в приетата от Министерския съвет на 16 септември Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!