С писък на защитени от държавата професии ще бъде въведен чрез промени в Закона за професионалното образование и обучение, които бяха приети на първо четене от парламента.
Депутатите приеха два законопроекта, внесени от ГЕРБ и от "Коалиция за България".
Целта на мярката е да се подпомогне осигуряването на необходимите кадри в стратегически за страната отрасли, посочват вносителите на промените.
Защитени ще са професии, които не са престижни за младите хора, но са нужни на бизнеса,
като например заварчици, шлосери, строители на релсови пътища и съоръжения, маркшайдери, монтьори на подемно-транспортна пътностроителна и ремонтна ж.п. техника, оператори на металорежещи машини, асансьорни техници и др.
Промените предвиждат въвеждане на модулна организация на професионалното обучение като се регламентират задължителни модули за професионална подготовка и общият им хорариум.
Графикът на провежданото обучение ще се договоря с работодателите, посочват вносителите. Друга промяна е да се даде
възможност за придобиване на професионална квалификация по професия чрез валидиране на компетентности, придобити чрез неформално обучение.
Дуалната система на обучение може да стартира реално през 2015-16 година, но само с пилотни проекти по места, обясни пред журналисти в парламента министърът на образованието Анелия Клисарова.
Зависи с кои предприятия професионалните гимназии ще сключат договори, трябва да се изготвят нови планове по практика, което тази година не е възможно, допълни тя. Миналата седмица е била направена връзка между професионалната гимназия и Висшето военноморско училище във Варна за обмен на преподаватели, съответно са сключени договори с БМФ. Същият договор предстояло да бъде подписан и с пристанище Варна.
Смисълът на гласуваните текстове е в създаването на защитени професии, много важно е това да бъдат по региони, в които има нужда от професии, стратегически за държавата, подчерта Анелия Клисарова. Например, в "Нефтохим" в Бургас ще се обучават кадри, полезни за развитието на този вид индустрия. Затова ще се залага много на бизнеса по места.
Дуалната система също е и сериозна мярка за превенция на отпадането на ученици от образователната система, стана ясно от думите на образователния министър. Много от децата напускат училище по социални причини, така че, ако имат възможност да получават средства през учебния процес, ще бъде намален социалният фактор за това, смята Клисарова.
Тя даде пример с държави като Германия, Австрия, Швейцария, където дуалната система функционира, а младежката безработица там е най-ниска. Освен полза за учениците, този вид обучение ще доведе и до повишаване квалификацията на преподавателите. Ще започне специализирано обучение на учители за дуалната система, допълнителна квалификация ще получат и колегите им от професионалните гимназии.
Но много отговорно е, подчерта Анелия Клисарова, да обучим т.нар. наставници, които на работното място ще работят с тези млади хора. С измененията в закона се възлагат и нови задачи на Националната агенция за професионално обучение, трябва да има регистър, обясни още плюсовете министърът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!