Предложение за изучаването на майчин език, различен от българския, като задължително, предизвика днес спор в парламента.
Народното събрание отхвърли предложението на Лютви Местан от ДПС за нов текст в закона за предучилищното и училищното образование с 21 гласа "за", 80 - "против" и петима въздържали се.
Отхвърленият текст предвиждаше системата на училищното образование да осигурява на учениците от малцинствата, наред със задължението им да изучават и ползват български език, задължителното изучаване на техния майчин в рамките на 4 часа седмично в съответствие с държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка по учебния предмет "Майчин език", разработен в рамките на държавния образователен стандарт.
С гласовете "за" на 86 депутати в закона беше окончателно записано, че официалният език в системата на предучилищното и училищното образование е българският.
Единственото, за което настояваме, е конституционно уреденото право за изучаване на майчин език да бъде законово регламентирано, заяви Четин Казак от ДПС. Министърът направи крачка напред и пое ангажимент да реши въпроса с учебниците, припомни колегата му Лютви Местан.
По-рано Сергей Игнатов увери, че след гласуването на закона, предстои и приемане на стандартите за изучаването на майчин език, на базата на които ще бъдат отпечатани и учебниците.
"Атака" реагира най-остро срещу искането на ДПС за задължително обучение по майчин език, освен по български. Според Павел Шопов идеята се диктувала отвън на ДПС и целта била "малко по малко да се наложат определени положения в българското общество, да се прокарат великотурски имперски стремежи".
ДПС е българска партия, с огромен исторически принос, отговори му Четин Казак и опроверга твърденията на националистите за стари претенции на движението към министерския пост в просветното ведомство.
В дискусията се включи Румен Стоилов от ГЕРБ, който е и член на образователната парламентарна комисия, и посочи, че неделното училище е добра форма за изучаване на майчиния език.
Парламентът прие още на децата и учениците в системата на предучилищното и училищното образование да се осигуряват условия за усвояване на български книжовен език.
Усвояването на българския книжовен език се осъществява в процеса на предучилищното и училищното образование, освен чрез обучение по български и чрез предметите, които са на български, и чрез общуването в училищата и детските градини, решиха още депутатите.
Не беше прието предложението на Лютви Местан да се уточни, че става дума за официалното общуване, за да не се отнася текстът и до неформалната комуникация, например, в междучасието.
За децата и учениците, за които българският език не е майчин, се създават допълнителни условия
за усвояването му с цел подпомагане на образователната интеграция, гласи приет от депутатите текст.
Законът предвижда на пребиваващите в страната ученици в задължителна училищна възраст, чиито родители са граждани на други държави членки и упражняват трудова дейност на територията на Република България, да се осигурява безплатно обучение по български език, както и обучение по майчин език и култура в сътрудничество с държавите по произход при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училището.
С изключение на учебния предмет "Чужд език", на учебния предмет "Майчин език" и на учебните предмети, които се изучават на чужд език, учителите са длъжни да преподават на български език и да подпомагат децата и учениците при овладяването и прилагането на книжовно езиковите му норми.
В училищата, в които се изучава интензивно чужд език, учебни предмети може да се изучават на него в съответствие с държавния образователен стандарт за учебния план, прие още парламентът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!